پس از پایان این آموزش باید بتوانید بر تکنیکهای مش بندی در آباکوس (Meshing) از قبیل Structured، Sweep، Free و Bottom-up مسلط شده و نقاط قوت و ضعف هر یک از انواع روشهای مختلف مش بندی در آباکوس را دریابید. همچنین باید قادر باشید مراحل مختلف در ایجاد یک شبکه Bottom-Up در آباکوس را تشخیص داده و شبکه مورد نظرتان را پیاده سازی کنید.
در ماژول Mesh آباکوس قابلیت های گوناگونی جهت المان بندی یک قطعه وجود دارد. یکی از مراحل اصلی در مش بندی یک مدل در آباکوس، انتخاب شکل المان و تکنیک ایجاد مش است. در مجموعه پستهای گذشته شما عزیزان را تا حدودی با انتخاب المان آشنا کردهایم و قصد داریم در این آموزش آباکوس به سراغ انواع مش بندی در آباکوس برویم. بارها تأکید کردهایم رسیدن به یک حل دقیق در تحلیل اجزا محدود، وابسته به ایجاد شبکه صحیح و کارآمد است.
انواع مش بندی در آباکوس
اگر در ماژول Mesh آباکوس به سراغ گزینه Mesh controls رفته باشید، حتما متوجه ابزارهای Technique در سمت چپ منو شدهاید. آباکوس تکنیک های متنوعی از meshing techniques در این بخش در اختیار کاربران قرار داده است اما چهار نوع مهم از آنها عبارتند از:
- Structured
- Sweep
- Free
- Bottom-Up
تکنیک مش بندی Structured آباکوس
هر سه روش فوق کار مش بندی را به شکل اتوماتیک انجام میدهند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خاصی دارند. اگر به دنبال بهترین تکنیک هستید به شما استفاده از حالت Structured را پیشنهاد میدهیم زیرا در این حالت بیشترین کنترل را بر روی المانها دارید. در این تکنیک، مدل مورد نظر با استفاده از مجموعه توپولوژیهای پیشفرض ایجاد شده در Abaqus ، شبکهبندی میشود. اگر بخاطر داشته باشید در بخش کاربردهای ابزار Partition (پارتیشنبندی در آباکوس) به ایجاد یک شبکه منظم اشاره کردیم.
چنانچه قصد دارید تا با استفاده از این تکنیک، مدل هندسی پیچیدهای را شبکهبندی کنید باید با استفاده از ابزار Partition آباکوس آن را به نواحی سادهتری تقسیم کرده و بعد کار مش بندی در آباکوس را انجام دهید. شکل زیر نشان میدهد که چگونه با استفاده از الگوهای ساده قادر به مش زنی قطعات پیچیده تر خواهید بود.
تکنیک مش بندی Sweep آباکوس
آباکوس از روش Sweep برای مش بندی قطعات پیچیده و نواحی سطحی بهره میبرد. این تکنیک بر دو اصل استوار است:
- Abaqus/CAE به ایجاد مش روی یک سمت از ناحیه اقدام میکند و آن را به عنوان سمت منبع میشناسد.
- Abaqus/CAE گرههای ایجاد شده در بخش قبل را لایه به لایه امتداد میدهد تا به سمت مقابل برسد.
برای فهم بهتر موضوع توجه شما را به شکل زیر جلب میکنم. در این روش قادر خواهید بود تا مسیرهای گوناگونی برای کپی کردن المانهای اولیه انتخاب کنید.
تکنیک مش بندی Free
یکی دیگر از تکنیکهای مش بندی در آباکوس، تکنیک مشزنی Free است. در تکنیک Free عملا قیدی برای شکل هندسی مدل موجود نیست. برخلاف تکنیک Structure، این روش از هیچ الگوی پیشفرضی برای مشریزی استفاده نمیکند. زمانی که شما از روش Structure استفاده میکنید، قادر به جانمایی المانها بر اساس هندسه مدل خود هستید اما در این تکنیک امکان پیش بینی الگوی مش بندی در آباکوس غیرممکن است. ممکن است این موضوع را یک نقطه ضعف فرض کرده باشید اما در واقع تکنیک Free نسبت به Structure دارای انعطاف بیشتری است. توپولوژی ناحیهای که قصد مش زدن آن با این تکنیک را دارید میتواند بسیار پیچیده باشد.
مش بندی Bottom-up در آباکوس
روش مش بندی Bottom-up یک پروسه دستی و گام به گام یا چند مرحلهای (اینکریمنتال) است که به شما اجازه میدهد تا در هر ناحیه Solid مشهای ششوجهی (Hexahedral) ایجاد نمایید. روشهای مش بندی Structured, swept و Free همگی از روش بالا به پایین برای شبکهبندی جسم استفاده میکنند. به کمک روشهای مذکور المانهای ایجاد شده به شکل مستقیم به جسم متصل میشوند (Tie) به نحوی که شبکهبندی حاصل از این متدها هندسه جسم را به شکل کامل پر میکند. اما در نقطه مقابل، روش مش بندی Bottom-up تمامی قیود اعمال شده برای اتصال مش به هندسه را آزاد کرده و به شما اجازه میدهد تا شبکه اجزای محدودی در اختیار داشته باشید که امکان نادیده گرفتن برخی ویژگیهای هندسی در آن گنجانده شده است.
مزایای Bottom-up
چنانچه هندسه برای شما از اهمیت ویژهای برخوردار است باید به این نکته توجه داشته باشید که المانهای ایجاد شده به شیوه Bottom-up همواره با ناحیه Solid مشبندی شده متناسب هستند و از اینرو ممکن است مرزهای شبکه اجزای محدود با مرزهای هندسی جسم منطبق نباشند. جالب است بدانید همین موضوع به شما کمک خواهد کرد تا تنها به کمک المانهای ششوجهی به مشبندی قطعهای بپردازید که در روشهای بالا به پایین تنها به کمک پارتیشنبندیهای متعدد قادر به شبکهبندی آن خواهید بود.
با این وجود، آزاد بودن قیود هندسی به این معناست که به شکل پیوسته باید به کنترل و انتخاب پارامترهای شبکه بپردازید چرا که در اثر انتخاب پارامترهای مختلف، نتیجه کار میتواند تفاوتهای قابل توجهی داشته باشد. از اینرو، پس از اینکه یکبار آباکوس به ایجاد مش بهروش Bottom-up پرداخت، باید این موضوع بررسی شود که آیا هندسه به شکل مناسب پوشش داده شده یا خیر؛ چنانچه مش ایجاد شده از کیفیت مناسب برخوردار بود میتوانید به تأیید آن بپردازید.
دامنه کاربرد روش Bottom-up
روش مش بندی Bottom-up را میتوانید در هر ناحیه Solid که با تکنیک بالا به پایین قابل مشبندی است بکار گیرید. از آنجایی که تکنیک مشبندی Bottom-up یک پروسه دستی است میتواند بسیار وقتگیر باشد؛ لذا پیشنهاد میشود از این تکنیک تنها در مواردی استفاده کنید که روشهای بالا به پایین در مشبندی قطعه ناکارآمد است.
ایجاد مش مطلوب و مورد نظر ممکن است به بکارگیری چندین مرحله از تکنیک Bottom-up بیانجامد. چنانچه در شبکهبندی قطعه مورد نظر نیاز به استفاده چند مرحلهای از تکنیک Bottom-up داشته باشید، هر مش Bottom-up ایجاد شده بهعنوان یک اینکریمنت شناخته میشود که برای گام بعدی مورد استفاده قرار میگیرد و این پروسه تا تکمیل شبکه اجزای محدود جسم ادامه خواهد یافت.
مراحل مش بندی به روش Bottom-up آباکوس
استفاده از تکنیک Bottom-up چهار فاز دارد:
فاز اول» ناحیهای را که Abaqus/CAE باید آنرا مش بندی کند انتخاب کنید. توجه داشته باشید قادر خواهید بود تا به انتخاب یک هندسه سه بعدی یا المانهای Orphan بپردازید (آشنایی با Orphan Mesh در آباکوس).
فاز دوم» روشی را که Abaqus/CAE باید برای ایجاد شبکه بکار گیرد تعیین نمایید. میتوانید از متدهای زیر استفاده کنید:
- Sweep
- Extrude
- Revolve
- Offset (تنها برای انتخاب المانهای Orphan قابل دستیابی است)
فاز سوم» یک وجه از قطعه را انتخاب نمایید. این وجه انتخابی وجه مرجع نامیده شده و Abaqus/CAE از آن برای ایجاد یک شبکه دو بعدی و سپس Sweep، Extrude و یا Revolve کردن آن برای تکمیل هندسه سهبعدی استفاده خواهد کرد.
فاز چهارم» پارامترهای باقیمانده برای تکمیل تعریف پروسه مش بندی Bottom-up را تعیین نمایید. برای مثال، اگر روش Sweep را انتخاب کردهاید باید پارامترهایی نظیر وجوه اتصالی (Connecting Sides) و وجه هدف (Target Side) را مشخص کنید.
فراموش نکنید ممکن است نیاز داشته باشید تا پیش از نهایی کردن مسئله و حل آن در ماژول Job، به اصلاح شبکه Bottom-up یا هندسه مورد نظر برای قطعه بپردازید. شکل زیر قطعهای را نشان میدهد که به کمک روشهای بالا به پایین و المانهای ششوجهی قابل مشبندی در آباکوس نیست.
روش Sweep در آباکوس
همچنین شکل زیر، استفاده از روش Sweep در مش بندی Bottom-up آباکوس را نشان میدهد. در این تصویر، کاربر 6 وجه را بهعنوان سطوح مرجع (رنگ بنفش) انتخاب کرده و وجه پنهان پشتی را بهعنوان سطح هدف در نظر گرفته است (سفید)؛ 6 سطح زرد رنگ باقیمانده نیز سطوح اتصالی در مشبندی Bottom-up خواهند بود.
در این مثال، سطوح انتخاب شده همگی هندسی هستند؛ اما Abaqus/CAE به شما اجازه میدهد تا سطوح المانها و همچنین المانهای دوبعدی را برای تعریف وجه مرجع و وجوه اتصالی در مشبندی Bottom-up انتخاب کنید.
شما میتوانید از روشهای Sweep، Extrude یا Revolve برای شبکهبندی ناحیه هندسی استفاده کنید، همچنین اگر با المانهای Orphan کار میکنید میتوانید روش Offset را برگزینید. اما بسته به شکل قطعه و ناحیه مورد نظر و هدف تحلیل ممکن است برای رسیدن به یک جواب قابل قبول، نیاز داشته باشید تا چند روش را به شکل همزمان بکار گیرید. روشی که انتخاب میکنید و پارامترهای تعیین شده از سوی شما تعیین کننده نحوه پوشش هندسه خواهد بود. برای مثال، شکل زیر، همان قطعه پیشین را نشان میدهد که اینبار با روش Extrude شبکهبندی شده است. پارامترهای مورد نیاز برای روش Extrude شامل وجه مرجع، بردار تعیین کننده جهت Extrusion و تعداد لایهها خواهد بود. همانطور که در شکل زیر نیز نشان داده شده است مش Extrude شده وجوه مخروطی و گوشههای گرد شده در پشت قطعه را در بر نمیگیرد.
کیفیت شبکه Bottom-up و اصلاح مش قطعه
چنانچه این جزئیات (در شکل بالا) از اهمیت بالایی برخوردار نباشند، این سادهسازی صورت گرفته معقول و منطقی خواهد بود اما بهعنوان یک راه حل جایگزین، شما میتوانید از طریق بهبود و یا حذف گرهها و المانهایی که مشکلساز هستند به اصلاح شبکه اجزای محدود ایجاد شده بپردازید.
اگر یک شبکه Bottom-up ایجاد شده مورد قبول نباشد میتوانید آنرا حذف کرده و با یک تکنیک Bottom-up دیگر و یا استفاده از پارتیشنهای متعدد به ایجاد شبکه اجزای محدود با کیفیت بر روی قطعه مورد نظر بپردازید. همچنین میتوانید از گزینههای Undo و Redo برای کنسل کردن مراحل پیشین در شبکهبندی Bottom-up استفاده کنید؛ بدیهی است به کمک این گزینهها از حذف کامل شبکه Bottom-up موجود بر روی جسم جلوگیری خواهد شد.
نکته: گزینههای Undo و Redo پس از برخی عملیاتها نظیر حذف مش در یک ناحیه قابل دستیابی نخواهد بود.
توصیه میکنم حال که با تکنیکهای مش بندی در آباکوس آشنا شدید حتما مقاله آموزشی “یافتن تعداد المان و مش مناسب جهت همگرایی جوابها در آباکوس” را مطالعه بفرمایید.
توجه: شما دوستان عزیز میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید و از پکیج آموزش آباکوس که بصورت گام به گام و 0 تا 100 و در 10 فصل آموزشی شامل 85 فیلم آموزشی آباکوس در مدت 25 ساعت تهیه شده است بهره ببرید.
سلام
من میخام یه صفحه shell convetional رو مش بندی کنم به این صورت که توی یک سری نقاط حتما گره وجود داشته باشه ینی اینکه مش بندی رو مقید کنم که حتما از یک سری نقاط خاص عبور کنه .ممنون میشم اگر در این زمینه کمکم کنید
ببخشد این رو هم ذکر کنم که من نمیخام با ایجاد یه سری خطوط در partition که محل برخوردشون از مختصات مدنظر عبور کنه یک همچین کاری انجام بدم . صرفا میخام با معرفی یه سری نقطه به فرایند مش بندی توی اون نقاط الزاما گره قرار بگیره
ممنون
سلام
میتونید مختصات گرهها و ماتریس اتصال بین گرهها را در قالب یک فایل inp ذخیره و فراخوانی کنید
استفاده از کد پایتون هم یک راه حل دیگه است
سلام من یک فنر سه بعدی را در کتیا ترسیم کردم که دو سر فنر سنگ زده و به صورت تخت می باشد برای مش بندی دچار مشکل میشم و المان هایی که خطا دارند زیاد می باشد ممنون میشم راهنمایی کنید.
سلام
میتویند کار مش زنی را در یک نرم افزار مثل هایپرمش انجام بدهید و بعد به آباکوس Import کنید
سلام و خسته نباشید
برای مش بندی اطراف ترک میشه راهنمایی بکنید( تعریف سینگولاریتی و سوییپ )
سلام
به آخرین پست منتشر شده در سایت مراجعه کنید:
https://umec.ir/finite-element-modeling-techniques/
سلام
واسه مش بندی نوک ترک میشه یه راهنمایی بکنید
هر کاری میکنم ارور میده
تشکر
سلام
چه کمکی از دستم بر میاد
با سلام
میشه در مورد مش تطبیقی توضیحاتی بدید
ممنون
سلام
در خصوص ALE توضیحات در سایت موجوده؛ میتونید مطالعه بفرمایید
سلام آقای مهندس، وقت بخیر
یک سوال در خصوص مدلسازی خرپا داشتم، تا جایی که میدونم هر عضو خرپا باید یک المان داشته باشه یعنی در seed edges باید تعداد مساوی با یک باشد، میخواستم بدونم این قضیه تناقضی با عدد انتخابی در seed part برای مش بندی نداره؟ یعنی عدد انتخاب شده برای مش بندی ربطی به تعداد المان های در هر عضو خرپا نداره؟
سلام
فقط کافیه از یک تکنیک استفاده کنید، استفاده همزمان از هر دو روش لازم نیست
در پست اختصاصی که برای این موضوع در سایت قرار داده ام (اینجا) این موضوع شرح داده شده:
“در صورتی که تمامی مدل را دانه بندی کنید و در گام دوم به دانه بندی اختصاصی روی لبه ها بپردازید، آباکوس تکنیک بکار رفته در مرحله دوم برای آن لبه را در نظر می گیرد”
سلام
امکانش هست که یک المان را پاک کنیم از مجموعه مشها؟
خطاzero volumel را در یک المان دارم که دور از منطقه مورد نظرم برای تحلیل است.
هرچقدر هم رفع میکنم بازم یکجای دیگرو نشون میده بعنوان حجم صفر شده.
ممنون
سلام
مسیر زیر را در ماژول Interaction دنبال کنید:
Create Interaction ⟹ Model Change ⟹ Definition ⟹ Region, Activation state of region elements ⟹ Deactivated in this step
اگر در این مسیر step دلخواهتون را انتخاب کرده باشید بعد از تحلیل در بخش نتایج قطعه مورد نظر حذف خواهد شد
سلام
ببخشید شاید سوالم را جای درستی نپرسیده باشم ، اما من توی یک پروژه ی برخورد با سرعت خیلی بالا با این که خواص مواد رو وارد کردم و برخورد خیلی شدیدی هم اتفاق می افته اما در قسمت نتایج رنگی که دیده میشه سبز و آبی هست و اصلا رنگ قرمز نمایش داده نمیشه لطفا راهنماییم کنید ممنونم
سلام
بدون دیدن مسئله که نمیشه نظر داد
با سلام و احترام خدمت جنابعالی
من یک عضو لوله ای رو در آباکوس مدل کردم که سطح مقطع عرضی این لوله دو تا شکاف بالا و پایینش داره برای عبور یک ورق گاست از داخل اون شکافها. در ابتدا رنگ این مدل در ماژول مش زرد هست، اما با زدن چند پارتیشن میشه اونهارو سبز کرد. حالا مشکل من اینه که با وجود اینکه شکل کاملا متقارنه و من هم بطور متقارن پارتیشن زدم، باز قسمتی از مدل زرد باقی میمونه. در حالی که قطعات مشابه همون قسمت سبز میشن. دلیلش چیه؟
و اصلا برای مقاطع دایره ای از کدوم روش بهتره استفاده کنم؟ structured یا sweep ؟
سلام
اطلاع ندارم
سلام
یه پارت به صورت منحنی شکل دارم axisymmetric – wire – discard rigid
در ماژول مش ، منحنی به صورت لبه های شکسته هست . این در ظاهر هست یا باید دستوری را اجرا کنم ؟
چون مش ریزی که میکنم دقیق روی منحنی نمیریزه .
ممنون از وقتی که میگذارید
سلام
مشکلی نداره
هر چقدر سایز المان در آن ناحیه خاص ریزتر باشه به هندسه اصلی نزدیکتر خواهید شد (بحث روی درست یا غلط بودن کار نیست)
سلام
وقت بخیر
میخوام بیضی گون سه بعدی رو مش بزنم، چطور میتونم اینکار رو انجام بدم؟
سلام
از هایپرمش استفاده کنید
سلام
در ماژول مش تکنیک structured غیر فعال(کمرنگ) هست. برای فعال کردن چه کار باید کرد؟
تشکر
سلام
همه گزینه ها برای تمامی هندسه ها و مشها فعال نمیشه؛ میتونید نوع مش را عوض کنید
با سلام خدمت شما.یک سیستم سپر خودرو دارم که میخوام مش بندیش کنم که شامل سه قطعه تیر سپر، پوسته سپر و قطعاتی به اسم جاذب انرژی.به نظرتون با آباکوس مش بندی کنم یا با هایپرمش؟اگر کمکی میکنه عکسی از سپر واستون بفرستم؟ممنون از آموزش ارزندتون.
سلام
اگر هندسه پیچیده ای داره هایپرمش گزینه بهتریه
ممنون از پاسخگویی سریعتون.
سلام مجدد خدمت شما.من فایل رو در هایپرمش مش بندی کردم ولی نمیدونم با چه فرمتی ذخیره و وارد آباکوس کنم تا فایل به همراه مش بندی توی آباکوس ایمپورت بشه؟با تشکر
سلام
در بخش خروجی Export solver Deckرا انتخاب کنید
از گزینه های موجود Abaqus را انتخاب کنید
مش در قالب یک فایل inp ایجاد خواهد شد
مثل همیشه راهنمایی های شما راه گشا شد.ممنون از شما.
موفق باشید
ممنون بخاطر سایت خوب و اموزش های مفیدی که دارید تاحالا بار ها از اطلاعات سایتتون استفاده کردم و کارگشا بوده.
به عنوان پیشنهاد دارم عرض میکنم اگه یه اموزش جمع و جور از مش زنی توی هایپر مش ام به ساییتون اضافه کنید بد نیست از اون نظر میگم که جواب تعداد زیادی از سوالات این قسمت استفاده از هایپر مش بوده.
یازم ممنون
سلام و ممنون از لطف شما
در خصوص هایپرمش واقعاً امکان پذیر نیست؛ نرم افزار به شدت محیط خشک و بی روحی داره
مثل اباکوس همه چیز شفاف و روتین نیست
ممکنه برای مش زدن یک قطعه یک پروسه اصلاحی را به شکل غیر اوماتیک بارها و بارها تکرار کنید
یکی از دلایلی هم که آموزشی از هایپرمش نمیبینید شاید همین باشه؛ شما کتابها و مراجع موجود در بازار را مطالعه کنید، تقریباً چیزی به اطلاعاتتون اضافه نمیشه
سلام..سه سوال کوتاه.
1:ایا وجود 2 رنگ زرد و سبز مش همزمان در یک قطعه مشکلی ایجاد نمیکنه؟
2:برای یک قطعه پیچیده،از قسمت tet نوع مش رو free انتخاب کنم؟
3:ایا روش مش زنی بر روی سرعت تحلیل تاثیر میذازه؟مثلا فری یا استراکچر یا نوع دیگرش.ممنون.
سلام
1-خیر
2-بله
3-سرعت تحلیل به کیفیت و تعدا مش بستگی داره، طبیعتاً روش مش زنی میتونه روی کیفیت شبکه اثرگذار باشه؛ پس به شکل غیرمستقیم بله، اثر گذار خواهد بود
سلام مهندس.من چطور میتونم پیوند بین یک قسمت از وایر و یک قطعه مثل بتن رو سست کنم؟ایا راهی است؟میتونم اون یک قسمت رو میلگرد سه بعدی در نظر بگیرم و به وایر متصلش کنم ولی انگار این وایر با میلگرد سه بعدی با هم کار نمیکنن و نمودار اشتباه میدن.چون وایر رو تراس تعریف میکنم در ماژول مش و میلگرد رو از نوع تنش سه بعدی.
به نظر شما چه کاری میشه انجام داد.ممنون
سلام
بررسی در این زمینه نداشته ام
با سلام
میخواستم ببینم تفاوت بین mesh algorithm و mesh technique از لحاظ مفهومی چیه ؟
سلام
تکنیک مش، نوع مش زنی قطعه را بیان میکنه ولی الگوریتم بیان کننده الگوریتم پیاده سازی آن تکنیک خاص است
سلام
من دارم یه ستون بتن ارمه مدل میکنم تو Abaqus
ک توی قسمت job ارور missing property میده
هرکاری هم کردم موفق نشدم درستش کنم
توی بخش mesh ، assign mesh control
ارور Mesh control cannot br assigned to 1D region رو میده
در حالی که توی پارت وقتی ارماتور و خاموت ها رو میکشیدم
از بخش 3D , wire استفاده کردم
دیگه هیچ کاری به ذهنم نمیرسه برای درست کردنش
سلام
در پست مربوط به خطاهای آباکوس شرح داده شده
این خطا مربوط به این میشه که به قطعه مورد نظر متریال داده نشده
متاسفانه از اون ارور نیس
یعنی متریال که قطعا بهش اختصاص دادم
نمیدونم مشکلش چیه
استادم میگه خودت پیداش کن
ممنون از سایت خوبمون
کلی دیگه از مشکلامو توی جوابای که به کاربرا داده بودین پیدا کردم ❤️
اگر میله تقویتی تعریف شده باید به میله های تقویتی هم متریال اختصاص بدید
سلام
روز بخیر
میخوام سد بتنی را تقسیم بندی کنم و هر قسمت را با یک روش مش بندی کنم ولی نمیخوام پارت ها از هم جداگانه رفتارکنن. به این ترتیب که سد در ارتفاع به چند قسمت با ارتفاع عای متفاوت تقسیم شود. هر قسمت مش بندی خود را داشته باشد و نهایتا به هم متصل شوند.
سلام
میتونید از پارتیشن استفاده کنید
آموزش مربوطه هم در سایت موجوده