پس از پایان این آموزش باید بتوانید بر تکنیکهای مش بندی در آباکوس (Meshing) از قبیل Structured، Sweep، Free و Bottom-up مسلط شده و نقاط قوت و ضعف هر یک از انواع روشهای مختلف مش بندی در آباکوس را دریابید. همچنین باید قادر باشید مراحل مختلف در ایجاد یک شبکه Bottom-Up در آباکوس را تشخیص داده و شبکه مورد نظرتان را پیاده سازی کنید.
در ماژول Mesh آباکوس قابلیت های گوناگونی جهت المان بندی یک قطعه وجود دارد. یکی از مراحل اصلی در مش بندی یک مدل در آباکوس، انتخاب شکل المان و تکنیک ایجاد مش است. در مجموعه پستهای گذشته شما عزیزان را تا حدودی با انتخاب المان آشنا کردهایم و قصد داریم در این آموزش آباکوس به سراغ انواع مش بندی در آباکوس برویم. بارها تأکید کردهایم رسیدن به یک حل دقیق در تحلیل اجزا محدود، وابسته به ایجاد شبکه صحیح و کارآمد است.
انواع مش بندی در آباکوس
اگر در ماژول Mesh آباکوس به سراغ گزینه Mesh controls رفته باشید، حتما متوجه ابزارهای Technique در سمت چپ منو شدهاید. آباکوس تکنیک های متنوعی از meshing techniques در این بخش در اختیار کاربران قرار داده است اما چهار نوع مهم از آنها عبارتند از:
- Structured
- Sweep
- Free
- Bottom-Up
تکنیک مش بندی Structured آباکوس
هر سه روش فوق کار مش بندی را به شکل اتوماتیک انجام میدهند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خاصی دارند. اگر به دنبال بهترین تکنیک هستید به شما استفاده از حالت Structured را پیشنهاد میدهیم زیرا در این حالت بیشترین کنترل را بر روی المانها دارید. در این تکنیک، مدل مورد نظر با استفاده از مجموعه توپولوژیهای پیشفرض ایجاد شده در Abaqus ، شبکهبندی میشود. اگر بخاطر داشته باشید در بخش کاربردهای ابزار Partition (پارتیشنبندی در آباکوس) به ایجاد یک شبکه منظم اشاره کردیم.
چنانچه قصد دارید تا با استفاده از این تکنیک، مدل هندسی پیچیدهای را شبکهبندی کنید باید با استفاده از ابزار Partition آباکوس آن را به نواحی سادهتری تقسیم کرده و بعد کار مش بندی در آباکوس را انجام دهید. شکل زیر نشان میدهد که چگونه با استفاده از الگوهای ساده قادر به مش زنی قطعات پیچیده تر خواهید بود.
تکنیک مش بندی Sweep آباکوس
آباکوس از روش Sweep برای مش بندی قطعات پیچیده و نواحی سطحی بهره میبرد. این تکنیک بر دو اصل استوار است:
- Abaqus/CAE به ایجاد مش روی یک سمت از ناحیه اقدام میکند و آن را به عنوان سمت منبع میشناسد.
- Abaqus/CAE گرههای ایجاد شده در بخش قبل را لایه به لایه امتداد میدهد تا به سمت مقابل برسد.
برای فهم بهتر موضوع توجه شما را به شکل زیر جلب میکنم. در این روش قادر خواهید بود تا مسیرهای گوناگونی برای کپی کردن المانهای اولیه انتخاب کنید.
تکنیک مش بندی Free
یکی دیگر از تکنیکهای مش بندی در آباکوس، تکنیک مشزنی Free است. در تکنیک Free عملا قیدی برای شکل هندسی مدل موجود نیست. برخلاف تکنیک Structure، این روش از هیچ الگوی پیشفرضی برای مشریزی استفاده نمیکند. زمانی که شما از روش Structure استفاده میکنید، قادر به جانمایی المانها بر اساس هندسه مدل خود هستید اما در این تکنیک امکان پیش بینی الگوی مش بندی در آباکوس غیرممکن است. ممکن است این موضوع را یک نقطه ضعف فرض کرده باشید اما در واقع تکنیک Free نسبت به Structure دارای انعطاف بیشتری است. توپولوژی ناحیهای که قصد مش زدن آن با این تکنیک را دارید میتواند بسیار پیچیده باشد.
مش بندی Bottom-up در آباکوس
روش مش بندی Bottom-up یک پروسه دستی و گام به گام یا چند مرحلهای (اینکریمنتال) است که به شما اجازه میدهد تا در هر ناحیه Solid مشهای ششوجهی (Hexahedral) ایجاد نمایید. روشهای مش بندی Structured, swept و Free همگی از روش بالا به پایین برای شبکهبندی جسم استفاده میکنند. به کمک روشهای مذکور المانهای ایجاد شده به شکل مستقیم به جسم متصل میشوند (Tie) به نحوی که شبکهبندی حاصل از این متدها هندسه جسم را به شکل کامل پر میکند. اما در نقطه مقابل، روش مش بندی Bottom-up تمامی قیود اعمال شده برای اتصال مش به هندسه را آزاد کرده و به شما اجازه میدهد تا شبکه اجزای محدودی در اختیار داشته باشید که امکان نادیده گرفتن برخی ویژگیهای هندسی در آن گنجانده شده است.
مزایای Bottom-up
چنانچه هندسه برای شما از اهمیت ویژهای برخوردار است باید به این نکته توجه داشته باشید که المانهای ایجاد شده به شیوه Bottom-up همواره با ناحیه Solid مشبندی شده متناسب هستند و از اینرو ممکن است مرزهای شبکه اجزای محدود با مرزهای هندسی جسم منطبق نباشند. جالب است بدانید همین موضوع به شما کمک خواهد کرد تا تنها به کمک المانهای ششوجهی به مشبندی قطعهای بپردازید که در روشهای بالا به پایین تنها به کمک پارتیشنبندیهای متعدد قادر به شبکهبندی آن خواهید بود.
با این وجود، آزاد بودن قیود هندسی به این معناست که به شکل پیوسته باید به کنترل و انتخاب پارامترهای شبکه بپردازید چرا که در اثر انتخاب پارامترهای مختلف، نتیجه کار میتواند تفاوتهای قابل توجهی داشته باشد. از اینرو، پس از اینکه یکبار آباکوس به ایجاد مش بهروش Bottom-up پرداخت، باید این موضوع بررسی شود که آیا هندسه به شکل مناسب پوشش داده شده یا خیر؛ چنانچه مش ایجاد شده از کیفیت مناسب برخوردار بود میتوانید به تأیید آن بپردازید.
دامنه کاربرد روش Bottom-up
روش مش بندی Bottom-up را میتوانید در هر ناحیه Solid که با تکنیک بالا به پایین قابل مشبندی است بکار گیرید. از آنجایی که تکنیک مشبندی Bottom-up یک پروسه دستی است میتواند بسیار وقتگیر باشد؛ لذا پیشنهاد میشود از این تکنیک تنها در مواردی استفاده کنید که روشهای بالا به پایین در مشبندی قطعه ناکارآمد است.
ایجاد مش مطلوب و مورد نظر ممکن است به بکارگیری چندین مرحله از تکنیک Bottom-up بیانجامد. چنانچه در شبکهبندی قطعه مورد نظر نیاز به استفاده چند مرحلهای از تکنیک Bottom-up داشته باشید، هر مش Bottom-up ایجاد شده بهعنوان یک اینکریمنت شناخته میشود که برای گام بعدی مورد استفاده قرار میگیرد و این پروسه تا تکمیل شبکه اجزای محدود جسم ادامه خواهد یافت.
مراحل مش بندی به روش Bottom-up آباکوس
استفاده از تکنیک Bottom-up چهار فاز دارد:
فاز اول» ناحیهای را که Abaqus/CAE باید آنرا مش بندی کند انتخاب کنید. توجه داشته باشید قادر خواهید بود تا به انتخاب یک هندسه سه بعدی یا المانهای Orphan بپردازید (آشنایی با Orphan Mesh در آباکوس).
فاز دوم» روشی را که Abaqus/CAE باید برای ایجاد شبکه بکار گیرد تعیین نمایید. میتوانید از متدهای زیر استفاده کنید:
- Sweep
- Extrude
- Revolve
- Offset (تنها برای انتخاب المانهای Orphan قابل دستیابی است)
فاز سوم» یک وجه از قطعه را انتخاب نمایید. این وجه انتخابی وجه مرجع نامیده شده و Abaqus/CAE از آن برای ایجاد یک شبکه دو بعدی و سپس Sweep، Extrude و یا Revolve کردن آن برای تکمیل هندسه سهبعدی استفاده خواهد کرد.
فاز چهارم» پارامترهای باقیمانده برای تکمیل تعریف پروسه مش بندی Bottom-up را تعیین نمایید. برای مثال، اگر روش Sweep را انتخاب کردهاید باید پارامترهایی نظیر وجوه اتصالی (Connecting Sides) و وجه هدف (Target Side) را مشخص کنید.
فراموش نکنید ممکن است نیاز داشته باشید تا پیش از نهایی کردن مسئله و حل آن در ماژول Job، به اصلاح شبکه Bottom-up یا هندسه مورد نظر برای قطعه بپردازید. شکل زیر قطعهای را نشان میدهد که به کمک روشهای بالا به پایین و المانهای ششوجهی قابل مشبندی در آباکوس نیست.
روش Sweep در آباکوس
همچنین شکل زیر، استفاده از روش Sweep در مش بندی Bottom-up آباکوس را نشان میدهد. در این تصویر، کاربر 6 وجه را بهعنوان سطوح مرجع (رنگ بنفش) انتخاب کرده و وجه پنهان پشتی را بهعنوان سطح هدف در نظر گرفته است (سفید)؛ 6 سطح زرد رنگ باقیمانده نیز سطوح اتصالی در مشبندی Bottom-up خواهند بود.
در این مثال، سطوح انتخاب شده همگی هندسی هستند؛ اما Abaqus/CAE به شما اجازه میدهد تا سطوح المانها و همچنین المانهای دوبعدی را برای تعریف وجه مرجع و وجوه اتصالی در مشبندی Bottom-up انتخاب کنید.
شما میتوانید از روشهای Sweep، Extrude یا Revolve برای شبکهبندی ناحیه هندسی استفاده کنید، همچنین اگر با المانهای Orphan کار میکنید میتوانید روش Offset را برگزینید. اما بسته به شکل قطعه و ناحیه مورد نظر و هدف تحلیل ممکن است برای رسیدن به یک جواب قابل قبول، نیاز داشته باشید تا چند روش را به شکل همزمان بکار گیرید. روشی که انتخاب میکنید و پارامترهای تعیین شده از سوی شما تعیین کننده نحوه پوشش هندسه خواهد بود. برای مثال، شکل زیر، همان قطعه پیشین را نشان میدهد که اینبار با روش Extrude شبکهبندی شده است. پارامترهای مورد نیاز برای روش Extrude شامل وجه مرجع، بردار تعیین کننده جهت Extrusion و تعداد لایهها خواهد بود. همانطور که در شکل زیر نیز نشان داده شده است مش Extrude شده وجوه مخروطی و گوشههای گرد شده در پشت قطعه را در بر نمیگیرد.
کیفیت شبکه Bottom-up و اصلاح مش قطعه
چنانچه این جزئیات (در شکل بالا) از اهمیت بالایی برخوردار نباشند، این سادهسازی صورت گرفته معقول و منطقی خواهد بود اما بهعنوان یک راه حل جایگزین، شما میتوانید از طریق بهبود و یا حذف گرهها و المانهایی که مشکلساز هستند به اصلاح شبکه اجزای محدود ایجاد شده بپردازید.
اگر یک شبکه Bottom-up ایجاد شده مورد قبول نباشد میتوانید آنرا حذف کرده و با یک تکنیک Bottom-up دیگر و یا استفاده از پارتیشنهای متعدد به ایجاد شبکه اجزای محدود با کیفیت بر روی قطعه مورد نظر بپردازید. همچنین میتوانید از گزینههای Undo و Redo برای کنسل کردن مراحل پیشین در شبکهبندی Bottom-up استفاده کنید؛ بدیهی است به کمک این گزینهها از حذف کامل شبکه Bottom-up موجود بر روی جسم جلوگیری خواهد شد.
نکته: گزینههای Undo و Redo پس از برخی عملیاتها نظیر حذف مش در یک ناحیه قابل دستیابی نخواهد بود.
توصیه میکنم حال که با تکنیکهای مش بندی در آباکوس آشنا شدید حتما مقاله آموزشی “یافتن تعداد المان و مش مناسب جهت همگرایی جوابها در آباکوس” را مطالعه بفرمایید.
توجه: شما دوستان عزیز میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید و از پکیج آموزش آباکوس که بصورت گام به گام و 0 تا 100 و در 10 فصل آموزشی شامل 85 فیلم آموزشی آباکوس در مدت 25 ساعت تهیه شده است بهره ببرید.
سلام
ممنون از سایت خوبتون
یه سوالی دارم
قسمت مش بندی رو که انجام میدم شکلم مش نمیخوره
اینطوری انجام میدم :
mesh>seed part instance>Approximate global sizee =0.1
بعد
mesh controls>quad-domiated >free>advancing front >ok
بعد
mwsh the part instance > yes
اینجا رنگش عوض میشه ولی مش نمیخوره؟!
با سلام و احترام
حدس من اینه که شما قبلش از گزینه seed edge استفاده کردید و تعداد را روی 1 المان تنظیم کردید
اگر اینکار را انجام داده باشید حتی اگر بعدش به سراغ seed part برید و یه اندازه دیگه وارد کنید، فقط حالت اول در نظر گرفته میشه (این آموزش را حتما مطالعه کنید)
پیشنهاد میکنم یکبار از گزینه delete seed edges استفاده کنید تا اگر احیانا اون کار را انجام داده اید حذف بشه
بعد به مش زنی مجدد بپردازید، احتمالا مشکلتون حل میشه
موفق باشید . . .
با سلام و احترام، یک قطعه بسیار پیچیده دارم که در محیط سالید ترسیم شده و باید با ماژول بهینه سازی اباکوس مقداری از وزن قطعه کم شود. مش بندی قطعه با استفاده از تکنیک free ظاهر مناسبی ندارد. البته در مورد اینکه چقدر خطاها و مدت زمان تحلیل افزایش می یابد نظری ندارم. پیشنهاد شما در مورد مش زنی این قطعه چیست؟ آیا نرم افزار هایپر مش در این زمینه موثر می باشد ؟ ممنون از سایت خوبتون.
درود بر شما
بله، در این مواقع استفاده از نرمافزارهای قدرتمندی نظیر HyperMesh کارگشاست
میتونید فرآیند مشزنی را در نرمافزارهای مشابه انجام بدید و بعد در آباکوس فراخوانی کنید
موفق باشید . . .
سلام
من یک قطعه مخروطی شکل دارم که به یک استوانه متصله برای مش زدن به مشکل برخوردم میخوام قسمت مخروطی شکل مش ریزتری نسبت به قسمت استوانه ای داشته باشه اگه ممکنه راهنمایی کنید
باتشکر
سلام
لطفا این آموزش را مطالعه بفرمائید
موفق باشید . . .
با عرض سلام و ادب…پلیتی دارم که پارتیشن بندی کردم..قسمت های مختلف را میخام با ابعاد متفاوت مش بندی کنم(مثلا گوشه ها مش درشت و وسطهای پلیت مش ریزتر).چطوری باید انجام بدم؟…ممنون از لطفتون
درود بر شما
میتونید آموزش دانهبندی در آباکوس را مطالعه کنید (اینجا)
موفق باشید . . .
با سلام خدمت مهندس سروری
یه بال هوایپما طراحی کردیم بال هواپیما که سطوح منحنی پیچده دارد .اولین مشکل در اساینگ کرد متریال مشکل داشت کل پارت اساینگ ولی هر کاری در پاتیشن بندی و ….مشکل حل نشد الانم به صورت مونتاژ قطعه اساینگ کردیم .ولی مشکل دیگه نحوه مش بندی …وخطا که میده در مش بندی لطفا در این زمینه راهنمایی کنید ممنون هستیم….
سلام
اصولا برای سطوح پیچیده و منحنی پیشنهاد میکنم از نرمافزارهای قدرتمند و تخصصی مثل Hypermesh استفاده کنید و قطعه را به کمک اون مش بزنید
بعد از مشزنی میتونید قطعه را برای تحلیل به آباکوس فراخوانی کنید
موفق باشید . . .
با سلام
جناب اقای مهندس سروری
برای بررسی استقلال جواب ها از مش بندی مدل چه جوری عمل کنیم؟
روال کار چه جوری هستش؟
خیلی ممنون
سلام
تاثیر تعداد المان ها بر همگرایی جواب ها در آباکوس (لینک)
با سلام و خدا قوت
رشته من عمران هستش اگه لطف کنید پایان نامه ارشد دارم سخت گارفتارشم ممنون میشم کمکم کنید طراحی یک تیر بتن آرمه در آباکوس (یعنی از ابتدا نا انتهای طراحی رو مثلا چطور میلگرد رو در بتن باید طراحی کرد و چطور باید جنس فولاد و بتن را معرفی کردو …) ممنونم از لطف جنابعالی ایملم بروزش نکردم از کا افتاده اگه میشه من تو تلگرام یاری کنید *****0936
سلام
میتونید از پستهایی که داخل سایت هست استفاده کنید:
– آموزش مدلسازی بتن تقویت شده در آباکوس
– آموزش ایجاد صفحه تقویتی در آباکوس
به سؤالات در همین سایت پاسخ داده میشه
موفق باشید . . .
ضمن سپاس از سایت ارزشمند شما،
چطور می تونیم در یک ناحیه با داشتن چند نقطه داخلی (پارت از نوع point) کاری کنیم که این نقاط حتماً گره های مش بندی باشن بدون اینکه از پارتیشن استفاده کنیم؟
از حسن نظرتون سپاسگزارم
اگر این نقاط برای مدلسازی یک خرپا یا سازه مشابه مورد استفاده قرار میگیره که آباکوس به شکل اتوماتیک این نقاط را بعنوان گره برای اتصال تشخیص میده
حالا برای اینکه بین دو نقطه یک المان یکپارچه داشته باشید کافیه عدد مربوط به سایز شبکه را یک عدد بزرگ فرض کنید (بزرگتر از ماکزیمم اندازه المان مورد نظر)، با این کار عملا بین دو نقطه فقط یک المان ایجاد خواهد شد
یک راه دیگه هم تعریف المان دلخواه از طریف فایل inp هست؛ جزئیات و تکنیکهای این روش هم در پستهای آموزشی زیر موجوده، میتونید الگوبرداری کنید:
– آشنایی با فایل inp در آباکوس
– آموزش حذف مفصل در محل برخورد اعضای ضربدری سازه
موفق باشید . . .
سپاس از پاسخ.
منظورم رو واضح تر بیان می کنم. فرض بفرمایید یک پارت مربع شکل مثلاً 10×10 رو می خواهیم با سیدهای پیرامونی در فواصل 2 متری مش بزنیم در حالیکه تمایل داریم حتماً یک نود در نقطه ای به مختصات مثلاً 3.5,3.5 داشته باشیم.
البته مسئله من به این سادگی نیست و نمی خوام از inp استفاده کنم. چون در عمل با یک میدان خیلی بزرگ و تعدادی نقطه تصادفی سر و کار دارم که باید این نقاط حتماً گره هایی از مش باشند.
چیزی که در ذهن شماست با امکانات پیش فرض امکانپذیر نیست (احتمالا خودتون هم میدونید که امکان تعیین تعداد گره در یک ضلع خاص، تعیین نسبت فواصل بین گره ها و . . . امکانپذیره)
راه حل این موضوع از طریق پارتیشن بندی مدل هندسی هست
هر چند اگر قطعه را مش بزنید میتونید به کمک ابزار Edit Mesh به ایجاد تغییر دلخواه در شبکه، گره، المان و . . . بپردازید، مثلا میتونید تعیین کنید که یک المان خاص از نقطه میانی به دو قسمت تقسیم بشه ولی خب بدلیل تغییری که در ساختار شبکه ایجاد میشه خیلی راه حل مطلوب و ایده آلی نیست
اگر هم رابطه خاصی توی ذهنتون هست میتونید از طریق کدنویسی پایتون کار را پیش ببرید؛ اصولا برای انجام دستورات تکراری قاعده مند گزینه مناسبی به شمار میره
ممنون. بله خیلی تو اینترنت دنبال این موضوع گشتم و چیزی پیدا نکردم. پارتیشن بندی هم علاج کار من نیست. یک میدان بزرگ و تعدادی نقطه داخلی که اون رو از کد میارم و …
سپاس از وقتی که گذاشتید.
پس کدنویسی با پایتون را امتحان کنید
موفق باشید . . .
با سلام و عرض ادب, من یه استوانه تو پر دارم با قطر سطح مقطع 3 میکرو(3E-6) هرکاری میکنم نمیشه مشش زد, شکلش خیلی سادس,نمیدونم چرا نمیشه,خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید.
سلام
مشکلتون در چه قسمتیه؟
مش زدن یک استوانه توپر که مشکل خاصی نداره
باسلام خدمت استاد محترم و پرتلاش
متاسفانه مدلی رو که داخل هایپر مش ،مش زدم خیلی وارنینگ داره داخل آباکوس.چه کار میتونم وارنینگ هارو کم کنم؟ببخشید میشه درمورد هایپر مش هم آموزش بزارین
سلام و ممنون از شما
فعلا برنامه ای برای آموزش هایپرمش ندارم
موفق باشید . . .
با سلام و احترام خدمت شما. سوالی داشتم و اون این است که میزان مش بندی بهینه رو چه طور میشه پیدا کرد؟ یعنی تا چه میزان می شود مش بندی رو ریز کرد تا اصطلاحا جواب دقیق تری بدست اورد؟؟ ایا واقعا با بسیار ریز کردن مش بندی جواب دقیق تر بدست می اید یا خیر؟
با تشکر
سلام
اگر در سایت سرچ میکردید متوجه میشدید یک آموزش در این زمینه قرار داده ام: یافتن اندازه شبکه بهینه در آباکوس
با سلام و عرض ادب
من میخوام پره توربین رو مش بندی کنم ولی متاسفانه هر روشی سعی میکنم نمیتونم یک مش قابل قبول بدست بیارم.
بخاطر کارم تخصصی روی قطعات توربین فقط آنالیز انجام میدم که اکثرا هم هندسه ای بسیار پیچیده ای دارند.
برای همین مجبور میشم مدل رو ببرم توی hypermesh و بعد از مش زدن بیارم تو اباکوس که این خودش مشکلاتی درست میکنه.
میخواستم بدونم از چه روشی میشه پره های توربین رو به مش بندی کرد که مش قابل قبولی بدست بیاد؟
سلام
بهترین روش در هندسه های پیچیده استفاده از Hypermesh است؛ یک نرمافزار قوی و تخصصی در این زمینه
امکانات موجود در آباکوس برای هندسه های پیچیده جوابگو نیست
موفق باشید
با سلام و عرض ادب
واقعا تحت تاثیر مطالب سازنده این سایت قرار گرفتم
من استاد رو از نزدیک میشناسم و دانش عمیق و کافی ایشون، استفاده از این مطالب رو برای من واقعا مفید کرده
خدا قوت جناب سروری
سلام
مهندس سلطانشاه عزیز، باعث افتخار بنده است که مطالب سایت تونسته نظر شما را جلب کنه
از اینکه دوست عزیز و با دانشی چون شما را در کنار خودمون داریم خرسند و خوشنودیم
با آرزوی بهترینها برای شما
سلام وعرض ادب
برای المان بندی یک جسم که بصورت solid تعریف شده است آیا می توان المان هایی که روی سطح قرار دارند ریزتر از المان هایی که داخل جسم قرار دارند در نظر گرفت؟ مسئله مربوط به ضربه می باشد و ماده بصورت الاستیک تعریف شده و نیاز است در سطح تماس المان ها ریزتر شوند اما به دلیل اینکه در داخل جسم هم المان ها ریزتر می شوند زمان تحلیل Run افزایش می یابد.
ممنون جناب مهندس سروری
سلام
بله، میتونید بوسیله seed edge لبه ها را به دلخواه دانه بندی کنید؛ در این دانه بندی میتونید Bias دلخواه برای تغییر سایز مش بر حسب مثلا ارتفاع وارد کنید
آموزش کامل هم در این پست ذکر شده: آموزش دانه بندی شبکه در آباکوس
موفق باشید . . .
با سلام. من یک پروژه دانشگاهی دارم انجام میدهم که استاد گفته حتما نیاز به تحویل نمودار همگرایی در پایان کار می باشد. آیا نمودار همگرایی و یا جدول همگرایی دارید برای آموزش مشاهده کنیم؟؟؟ نتایج تنش من با کوچک کردن مقدار مش کمتر می شود و به جایی میرسم که تنش ها بسیار نزدیک به هم میشوند و بعد از کوچکتر کردن مش مقدار تنش روبه افزایش می رود. (مش6،تنش1500 //// مش5، تنش 1250/// مش4 تنش 980/// مش3تنش940////مش2.5 تنش920///مش 2 ،تنش910////مش1.5 تنش 920) آیا اعداد منطقی و درست می باشد؟؟؟
سلام
با همین کلیدواژه “همگرایی نتایج در آباکوس” سرچ میکردید؛ یک پست آموزشی اختصاصی در سایت وجود داره:
https://umec.ir/abaqus-convergence-by-elements-number
اگر در مسئله تمرکز تنش داشته باشید، استفاده از ماکزیمم تنش برای نظر دادن در خصوص همگرایی کار صحیحی نیست چون با ریز کزدن المانها تنش در محل تمرکز تنش افزایش پیدا میکنه
سلام، برای همگرایی مش با کوچک کردن اندازه مش آیا امکانش هست مقدار جابجایی کم شود؟ و یا همیشه مقدار جابجایی صرفا بزرگ می شود؟ با تشکر
سلام
معمولا روند افزایشی است و این موضوع به ماتریس سختی برمیگرده که با افزایش تعداد المان سختی کمتری از سازه شاهد خواهیم بود
سلام
ببخشید وقتی داریم یک مسئله از نوع تماس مدل می کنیم بین مش دو سطحی که با هم در تماس هستند از لحاظ سایز و نوع مش چه رابطه ای باید برقرار باشه
سلام
اندازه مش در جسم Slave ریزتر از جسم Master است
سلام و خسته نباشید خدمت مهندس عزیز.
قطعه ای دارم حلقه ای شکل که از نوع wire/planar هستش . در مش بندی زمانی که مش بندی رو اعمال میکنم حلقه دیگری ایجاد میشه به همون اندازه.وقتی هم اسمبل میکنم قطعه رو بصورت مش نشده بندی نشون میده در بخش مش.از صحت روند مش بندی اطمینان دارم اما دلیل اینکه حلقه سایه ایجاد میشه نمیدونم چیه؟
seed part/mesh part/assign element type
سلام
اساس روش اجزا محدود، تقسیم قطعه مورد نظر به المانهای کوچکتر است
در واقع این المانها هستند که تخمینی از هندسه قطعه را به نرمافزار میدهند و نرمافزار فقط این المانها و گره ها را میشناسه
شما قصد دارید یک دایره را با تعدادی پاره خط تخمین بزنید
بدیهیه که هندسه شما متأثر از سایز این پاره خطها خواهد بود
چیزی که شما میفرمایید همینه؛ هندسه به کمک تعدادی پاره خط تخمین زده شده؛ مشکلی وجود نداره
وقتی شما در ماژول Assembly قطعه را به شکل Dependent مونتاژ کنید، در ماژول Mesh نمیتونید از حالت Assembly استفاده کنید و مش زنی تنها در حالت Part امکانپذیر خواهد بود
سلام
با تشکر از مطالب مفیدتون. من یک مشکلی با مش بندی قطعه ای ساده دارم. من یک مکعب دارم که یک استوانه روی یک سمت آن و یک استوانه دیگر در سمت دیگر آن بیرون زده. استوانه که به راحتی مش بندی میشه اما فصل مشترک استوانه و مکعب روی سطح مکعب بصورت یک دایره که مزحم مش بندی است نمایش داده میشه و رنگ آجری آن مانع مش بندی صحیح مکعب میشه. چطور میتونم از این امر جلوگیری کنم؟
با سپاس
سلام
میتونید از پارتیشن استفاده کنید (آشنایی با پارتیشنبندی در آباکوس)
ممنون از پاسختون. اما مشکل اینجاست که با پارتیشن بندی هم مشکلات بیشتری برای مش زدن برام به وجود میاد. چون استوانه ها در امتداد هم نیستند و دور از همدیگر هم نیستند و با پارتیشن بندی اونها، فصل مشترک دو دایره به وجود میاد. اگر مقطع یکی از استوانه ها را امتدادش بدم برای پارتیشن بندی، به بخشی از سطح مقطع استوانه دوم برخورد میکنه و …
آیا راهی هست بشه این دو اسکچ به وجود آمده روی مکعب که جهت اکسترود استوانه هستند رو از بین برد؟
آیا در چنین مواردی دستور کمباین باید عمل کند؟!
برای پارتیشن زدن دو صفحه روی دو وجه مکعب که استوانهها از روی آن Extrude شده تعریف کنید (Datum plane) و از آنها استفاده کنید (صفحات عمود بر محور استوانه و درست در محل اتصال به مکعب)
اگر هم برای مسئله مشکل ایجاد نمیشه نوع المان را به tet تغییر بدهید (در این حالت دیگه پارتیشن هم نیاز نیست؛ البته با تصوری که از هندسه مسئله شما دارم)