اگر مجموعه مباحث آموزشی نرمافزار آباکوس را دنبال کرده باشید، با توپولوژی مجازی، تعاریف و اصول اولیه آشنا شدهاید. در راستای تکمیل آموزش این بحث زیبا و ارزشمند، تصمیم گرفتیم تا شما را با جعبهابزار توپولوژی مجازی Abaqus و تنظیمات آن آشنا کنیم. ما را در این آموزش همراهی کنید.
تذکر: در تاریخ 20 تیر 95 این آموزش بهروز شد.
نحوه فعالسازی Virtual Topology در آباکوس
آباکوس امکانات متنوعی در بهبود مش، کیفیت شبکه و ایجاد توپولوژی مجازی در اختیار کاربران قرار داده است. با توجه به سهولت بکارگیری و امکانات متنوع، به استفاده از جعبه ابزار Automatic خواهیم پرداخت. شما میتوانید از مسیر Tools → Virtual Topology → Automatic Create در منوی اصلی ماژول Mesh و یا کلیک بر روی آیکن نشان داده شده در تصویر زیر، به فعالسازی این ابزار بپردازید.
گامهای بکارگیری ابزار Virtual Topology در آباکوس
- از منوی Object به انتخاب قطعهای که قصد اعمال تغییرات بر روی آن را دارید بپردازید.
- به یکی از دو روش اشاره شده در تصویر فوق، جعبه ابزار توپولوژی مجازی را فعال نمایید.
- ناحیه هدف برای انجام عملیات را برگزینید. بسته به اینکه در گام اول یک قطعه یا مجموعه را انتخاب کرده باشید، روش پیشفرض برای انتخاب ناحیه هدف، Part یا Part instance است. میتوانید به کمک پیامهای نشان داده شده در بخش Prompt این پیشفرضها را تغییر دهید.
- معیارهایی که از دید شما نیازمند بررسی توسط آباکوس جهت توپولوژی مجازی نیستند را به حالت غیر فعال در آورید.
- اگر معیاری مطابق با اهداف شماست، با کلیک بر ابزار نشان داده شده، ناحیه مورد نظر را جهت بررسی تلرانس پیشنهادی انتخاب کنید. راهنماییهای نشان داده شده در Prompt Area را مد نظر قرار داده و بر اساس آن عمل نمایید.
- با کلیک بر آیکون نشان داده شده، کمیتهایی که امکان جایگزینی و اصلاح از طریق توپولوژی مجازی را دارند مشاهده کنید. فراموش نکنید بازه عددی هدف را کاربر انتخاب میکند.
- زمانی که معیارهای مورد نظر شما ارضا شد، با کلیک بر روی Preview قادر خواهید بود اجزایی که میتوانند با توپولوژی مجازی جایگزین شوند، به شکل Highlight درآورید.
- در گام پایانی نیز، دکمه Create را فشار دهید تا عملیات مورد نظر بر اساس معیارهای تعیین شده از سوی شما به پایان برسد.
Restore Entities در توپولوژی مجازی آباکوس
شما میتوانید از مسیر Tools → Virtual Topology → Restore Entities در منوی اصلی ماژول Mesh به فعالسازی این ابزار بپردازید. هنگام استفاده از توپولوژی مجازی آباکوس ممکن است بعضی قسمتها نادیده گرفته شوند، در صورت لزوم جهت بازگرداندن قسمتهای صرف نظر شده میتوانید از ابزار Restore Entities استفاده نمایید. شکل زیر این موضوع را بخوبی نشان میدهد.
منبع : آکادمی نرمافزارهای مکانیک
سلام آقای سروری. تشکر از مطالب خوبتون.
ببخشید یک قطعه نسبتا پیچیده وارد آباکوس کردم و با استفاده از توپولوژی مجازی، سعی کردم بعضی عیوبش را رفع کنم. سوالم اینه که آیا احتمال داره با این روش، بعضی سطوح جسم حذف بشوند و جسم تبدیل به shell بشه؟ چطور باید فهمید این اتفاق افتاده یا نه؟ و اگر فهمیدیم این اتفاق افتاده، چطور باید جسم را اصلاح و دوباره توپر کنیم؟
باتشکر
سلام
فکر نمیکنم تبدیل بشه ولی پیشنهاد میکنم قطعات پیچیده را در نرم افزارهایی مثل هایپرمش یا حتی کتیا و NX مش بزنید
با سلام
ببخشید میخواستم بدونم کاربرد دستور project edge چیه ؟
ببخشید اگه سوال مرتبط با پست نیست نمیدونستم کجا باید بپرسم
سلام
یک لبه را تصویر میکنه
در documentation توضیحات موجوده