در برخی موارد، قطعات مدلسازی شده در آباکوس دربرگیرنده جزئیاتی از قبیل وجوه و لبههای بسیار کوچک هستند. وجود این اجزا در راستای ماشینکاری و فرآیندهای تولید قطعات صنعتی اجتناب ناپذیر است اما چنانچه همین موارد تأثیر اندکی بر روی مکانیک مسئله داشته باشند، در مطالعه عددی زائد محسوب میشوند. بعلاوه، این جزئیات کوچک میتوانند سبب ایجاد قیود اضافه در تولید شبکه اجزای محدود بر روی قطعه و متعاقب آن کاهش کیفیت مش و یا بالا رفتن تعداد المان و هزینه محاسباتی گردند. البته در برخی موارد که شما علاقمند به استفاده از شبکه اجزای محدود ریز هستید همین لبهها و وجوه کوچک مفید واقع خواهند شد اما واقعیت این است که در بسیاری از مواقع، هیچ گونه مزیتی در شبیهسازی اجزای محدود ندارند و کاربر مایل است تا آباکوس آنها را در حل مسئله نادیده بگیرد.
توپولوژی مجازی در آباکوس چیست؟
توپولوژی یک مدل به ترکیبی از وجوه، لبهها و رئوس یک قطعه اطلاق میگردد. ابزار توپولوژی مجازی تعبیه شده در آباکوس این امکان را برای شما فراهم میکند تا به کنترل و مدیریت موارد فوق پرداخته و فرآیند مشزنی قطعه را تسهیل نمایید. این سادهسازی، با مدل واقعی جسم متفات بوده و توپولوژی مجازی خوانده میشود. متعاقب این نامگذاری، لبهها، وجوه و در مرتبهای بالاتر قطعات در بردارنده این لبهها، همگی با لفظ “مجازی” شناخته خواهند شد.
کاربرد توپولوژی مجازی در آباکوس چیست؟
ابزار توپولوژی مجازی به شما اجازه میدهد تا با استفاده از ترکیب یک سطح کوچک با یک سطح مجاور یا بوسیله ترکیب یک لبه کوچک با لبه مجاور، جزئیات ریز موجود در قطعه را حذف نمایید. برای مثال، شکل زیر یک پیستون را نشان میدهد که در آن سطوح تلفیق شده با یکدیگر برخورد دارند. این جزئیات منجر به ایجاد یک شبکه اجزای محدود با تراکم بسیار بالا میشود که برخی از المانهای آن حالت بسیار نوک تیز و در اصطلاح تراشهای دارند. میتوانید از ابزار توپولوژی مجازی برای نادیده گرفتن این جزئیات استفاده کنید تا کیفیت شبکه اجزای محدود به شکل محسوسی افزایش یافته و یکدست گردد (شکل پایین).
همانطور که ملاحظه میکنید، کیفیت شبکه اجزای محدود در ناحیه نشان داده شده در تصویر پایین ارتقا پیدا کرده و المانهای با گوشه تیز که در محاسبات اجزا محدود مشکلآفرین هستند (به ناحیه نشان داده شده در تصویر بالایی دقت کنید) حذف شده است و به کمک استفاده از این تکنیک، مش یکنواختتری در ناحیه مورد نظر تولید شده است.
Abaqus/CAE با توپولوژی مجازی همانند هندسه استاندارد برخورد میکند، بعنوان مثال میتوانید به طریق زیر عمل کنید:
- توپولوژی مجازی را Partition بزنید.
- از ابزار Geometry Edit بر روی توپولوژی مجازی بهره بگیرید.
- از ابزارهای موجود در ماژول Part نظیر دوران، و یا Extrude در توپولوژی مجازی استفاده کنید.
بعنوان مثال، شکل زیر پیستون حاوی توپولوژی مجازی (شکل قبل) را پس از استفاده از ابزار برش در محیط Part نشان میدهد.
تنظیمات جعبهابزار توپولوژی مجازی Abaqus
در آموزشهای بعدی قصد داریم جعبه ابزار توپولوژی مجازی Abaqus را خدمت شما دوستان عزیز معرفی کرده و نحوه کار با آنرا برای شما شرح دهیم، بنابراین اگر به این موضوع علاقهمند شدهاید حتما پیگیر umec.ir باشید….
در تاریخ 3 تیر 95 آموزش مربوطه به تنظیمات جعبهابزار توپولوژی مجازی Abaqus در سایت قرار گرفت. (در اینجا: بکارگیری Virtual Topology در آباکوس)
منبع : آکادمی نرمافزارهای مکانیک
ممنون بخاطر تکنیک کاربردی که آموزش دادین
تو مش زدن مدلم با این ارور مواجه شدم
—————
ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
این پست رو هم مطالعه کردم قبلا
https://umec.ir/verify-mesh-in-abaqus/
بدون اینکه هیچ معیاری رو برای هایلایت کردن انتخاب کنم 2 درصد از المانهام به رنگ بنفش درمیان.
حالا نمیدونم چه جوری باید مشکل مش این المانها رو برطرف کنم
شبکه را بررسی کنید
خودتون باید تشخیص بدید که مشکل از کجاست؛ ممکنه برخی المانها بسیار تیز شده باشند (حالت گوشهای پیدا کرده باشند)
یا اینکه برخی المانها aspect ratio مناسبی ندارند
تشخیص با خودتونه
سلام آموزشی برای ماشین کاری تراش و فرز ندارید؟
میخوام نیرو برشی و توان برشی و سایر موارد رو تحلیل کنم
سلام
خیر