هدف آموزش: در این آموزش شما با نحوه تعریف ضریب اصطکاک در آباکوس، تولید حرارت بر اثر اصطکاک در آباکوس، نحوه تعریف سرعت دورانی در آباکوس، ثبت خروجی در حوزه زمان در آباکوس و تحلیل ترمز دیسکی در آباکوس آشنا خواهید شد.
صورت مسأله تحلیل ترمز دیسکی در آباکوس
ترمزهای دیسکی به دستهای از ترمزها اطلاق میشود که در آن پدها یا لنتهای ترمز به کمک یک پیستون تعبیه شده در مجموعه، بر دو طرف دیسک متصل به چرخ یا اکسل فشار وارد میکند و در اثر اصطکاک ایجاد شده بین قطعات، عمل ترمزگیری و توقف انجام میشود. اصطکاک بین پد یا لنت و دیسک سبب تولید حرارت در مجموعه میشود که با افزایش چشمگیر دما عملکرد ترمز را تحت تأثیر قرار میدهد (آشنایی با ترمزهای دیسکی).
این تمرین آموزشی آباکوس به شما کمک خواهد کرد تا اثرات اصطکاک و نحوه مدلسازی اثرات این پدیده در Abaqus را شبیهسازی کنید. در این مثال، یک ترمز دیسکی با سرعت دورانی اولیه با یک لنت یا پد تماس پیدا میکند. نیروی اصطکاک سبب میشود تا انرژی جنبشی دورانی دیسک به حرارت تبدیل شده و دمای دیسک افزایش یابد.
در گام اول به دانلود فایل مدل مسئله که با فرمت آباکوس 6.14 تهیه شده بپردازید. توجه داشته باشید فایل زیر حاوی هندسه مونتاژ شده هر دو قطعه دیسک و لنت به همراه شبکهبندی اجزای محدود است. از اینرو نیازی به مراجعه به ماژول Mesh و شبکهبندی قطعات نخواهید داشت. همچنین از آنجایی که مسئله در راستای ضخامت دیسک دارای تقارن است (مطابق توضیحات بالا، لنت از هر دو سو دیسک را تحت فشار قرار میدهد) از مدل ½ برای تحلیل استفاده شده است.
- ◄ حوزه کاربرد: مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو
- ◄ اطلاعات بیشتر: Simuleon.com، www.3ds.com
- ◄ تذکر: دانلود فایل cae و inp مسئله تحلیل ترمز دیسکی در آباکوس از لینک زیر:
حل مسئله تحلیل ترمز دیسکی در Abaqus
با کلیک بر روی فایل بالا، روند مدلسازی مسئله در آباکوس را آغاز نمایید. همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، فایل cae مورد نظر حاوی هندسه هر دو قطعه دیسک و پد (لنت) است. از اینرو میتوانید بدون ایجاد تغییر در ماژول Part به ماژول Property وارد شوید.
تعریف خواص ماده و سطح مقطع در ماژول Property
در این مسئله فرض میکنیم هر دو قطعه دیسک و پد از جنس آلومینیوم و با خواص یکسان باشد. از آنجایی که قصد تحلیل انتقال حرارت در اثر اصطکاک مجموعه را نیز داریم باید خواص حرارتی آلومینیوم را نیز وارد نماییم. مطابق راهنمای تصویری زیر به شکل گام به گام به تعریف خواص مورد نظر بپردازید. در هر شکل مسیر تعریف کمیت و واحد مورد نظر (واحدها و درجات آزادی در آباکوس) برای آن درج شده است.
-
تعریف خواص الاستیک آلومینیوم در آباکوس
-
تعریف ضریب هدایت حرارتی Al در آباکوس
-
تعریف گرمای ویژه Al در آباکوس
-
تعریف چگالی آلومینیوم در آباکوس
با انجام گامهای فوق، در نهایت شکلی مانند زیر مشاهده خواهید کرد.
در ادامه، مطابق تصویر زیر در ماژول Property آباکوس سطح مقطعی از نوع Solid همگن (Homogeneous) ایجاد کرده و به هر دو قطعه اختصاص دهید.
از آنجایی که هندسه هر دو قطعه در مختصات صحیح ترسیم شده، میتوانید بدون تغییر خاصی در ماژول Assembly به بررسی کلی مجموعه بپردازید و برای ادامه حل وارد ماژول Step شوید.
انتخاب حلگر در ماژول Step
با توجه به ماهیت دینامیکی مسئله باید از حلگر دینامیک مناسب در حل مسئله استفاده کنیم. همچنین از آنجایی که قصد در نظر گرفتن تولید حرارت ناشی از اصطکاک در این مثال را داریم، حلگر انتخاب شده باید قابلیت تحلیل این پدیده را نیز داشته باشد. از اینرو، مطابق شکل زیر به تعریف حلگر Dynamic, Temo-Disp, Explicit با زمان 0.1 s بپردازید.
همچنین در بخش Field Output مانند شکل زیر، خروجیهای دمایی مورد نظرتان را برای ثبت، فعال نمایید (آشنایی با تعیین پارامترهای خروجی در آباکوس).
تعریف شرایط اولیه و مرزی در ماژول Load
در ادامه حل، وارد ماژول Load شوید و مطابق مراحل تصویری زیر، گام به گام به تعریف شرایط اولیه و مرزی برای مجموعه دیسک و لنت بپردازید.
-
تعریف تقارن در راستای محور z مطابق توضیحات بالا
مانند شکل زیر، سطج پشتی دیسک را انتخاب و قید Symmetry در راستای محور z را اعمال کنید( پس از انتخاب سطح مورد نظر، در پنجره باز شده گزینه ZSYYM را انتخاب نمایید):
-
ثابت کردن مرکز دیسک برای دوران
هر دو نقطه موجود در مرکز دیسک (صفحه جلویی و پشتی) را انتخاب کرده و مانند شکل زیر به تعریف قید Encastre برای آن بپردازید:
-
مقید کردن پد یا لنت
مطابق راهنمای تصویری زیر، سطح رویی پد را انتخاب و درجات آزادی U1 و U2 را فیکس کنید.
-
اعمال فشار به سطح لنت (فشار ناشی از نیروی ترمز)
در ادامه، با هدف وارد کردن فشار بر سطح رویی لنت، گزینه Pressure را انتخاب کرده و در پنجره باز شده مقدار 10 را وارد نمایید. از آنجایی که حلگر Explicit را برای تحلیل انتخاب کردهاید، نیاز دارید تا Amplitude مناسبی برای مسئله تعریف نمایید. میتوانید در این قسمت Amp-1 را که به شکل پیش فرض در فایل cae تعبیه شده به آباکوس معرفی کنید.
-
تعریف دمای اولیه مجموعه ترمز دیسکی
برای تعریف دمای اولیه در مجموعه دیسک و لنت از Predefined Field استفاده خواهیم کرد. پیشتر و در پستی جداگانه به معرفی مفهوم Predefined Field و نحوه اعمال آن در آباکوس پرداختهایم (آشنایی با Predefined Field در آباکوس). دمای مجموعه دیسک و لنت برابر 20 درجه سانتیگراد فرض شده است.
-
تعریف سرعت اولیه دوران برای دیسک
مطابق توضیحات مندرج در صورت مسئله، دیسکهای ترمز به مجموعه چرخ یا اکسلها متصل است؛ از اینرو دیسک با سرعتی مطابق سرعت دورانی چرخ در حال دوران است. لذا برای اعمال سرعت اولیه به دیسک، مطابق شکل زیر از گزینه Predefined Field استفاده و مقدار سرعت دورانی 100 رادیان بر ثانیه حول محور z را وارد کنید. توجه داشته باشید برای ناحیه اعمال سرعت، باید Set از پیش تعریف شده در فایل cae با نام DISK-1.SET-VELOCITY را انتخاب نمایید (آشنایی با مفهوم Set در آباکوس)
تعریف خواص تماس در ماژول Interaction
-
تعریف خواص تماسی
حال میتوانید برای تعریف خواص تماسی و همچنین مشخص کردن سطوح درگیر وارد ماژول Interaction شوید. در ابتدا مانند شکل زیر، خواص مماسی و نرمال تماس را تعیین نمایید:
در ادامه، با هدف در نظر گرفتن تولید حرارت در اثر اصطکاک و از مسیر Thermal → Heat Generation در پنجره باز شده، بدون تغییر پیشفرضها به تعریف این موضوع بپردازید.
-
تعریف سطوح درگیر و نوع تماس
با توجه به نوع مسئله، یک تماس Surface-to-Surface تعریف کرده و مطابق تصاویر زیر، سطح رویی دیسک را بهعنوان Master و سطح پشتی پد یا لنت را بهعنوان Slave در نظر بگیرید.
با انجام مراحل فوق، عملاً مسئله برای حل توسط آباکوس آماده شده است. برای محک زدن پایداری آخرین نسخه از نرمافزار آباکوس، تصمیم گرفته شد که این مسئله با نسخه آباکوس 2017 حل شود (آموزش نصب آباکوس 2017).
ثبت نمودارهای خروجی از تحلیل
پیشنیازها: آموزش رسم نمودار در آباکوس
-
نمودار سرعت – زمان در لبه دیسک
یکی از جذابترین نتایج این تحلیل، مدت زمان توقف کامل دیسک در اثر نیروی ترمزی اعمالی به لنت است. از اینرو برای یکی از نقاط لبه دیسک، نمودار سرعت بر حسب زمان رسم شده که در تصویر زیر مشاهده میکنید:
بهعنوان یک تمرین میتوانید ضریب اصطکاک تعریف شده در گامهای قبل را افزایش یا کاهش دهید و زمان توقف دیسک را مشاهده کنید. تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
-
نمودار دما – زمان برای سطح لنت
همچنین با توجه به ثبت نتایج دمایی در تحلیل و لحاظ کردن اثرات تولید حرارت اصطکاکی، میتوان نمودار دما – زمان را برای یک نقطه از سطح لنت ترمز رسم کرد. نمودار مورد نظر برای این تحلیل نیز در شکل زیر نشان داده شده است.
-
کانتور حرارتی در تحلیل ترمز دیسکی توسط آباکوس
انیمیشن زیر کانتور دمایی در تحلیل انتقال حرارت بر اثر اصطکاک در ترمز دیسکی توسط آباکوس را نشان میدهد (این تحلیل با ضریب اصطکاک 0.03 انجام شده است؛ به نمودار دما – زمان فوق و کانتور زیر دقت کنید تا فرآیند کاهش دما را درک کنید).
سلام خدمت جناب آقای سروری ,
تشکر بسیار فراوان به خاطر آموزش تحلیل ترمز در دیسک. این آموزش بسیار برای من مفید و آموزنده میباشد تشکر میکنم
سوالی که اکنون در این باره دارم این است: علت این که ما در این تحلیل از کوپل گرمایی و و دیسپلیسمنت استفاده نکردیم چیست ? بنده در برخی تحلیل ها در یوتیوب دیدم که تحلیل های دیسک ترمز با از طریق کوبل گرمایی دیسپلیسمنت نیز انجام می گرفت .
در ضمن دربخش اعمال بار قرار بر این است که مرکز دیسک دارای قید شود . اگر دیسک ما در مرکز دارای سوراخ باشد ناچار به انتخاب کدام نقاط هستیم ?
ممنونم
سلام
برای درک بهتر موضوع به Documentation مراجعه کنید؛ مثالی از آنالیز کوپل هم در سایت وجود داره که میتونید مطالعه کنید (تحلیل فرآیند اکستروژن در آباکوس)
نقاط موجود روی شعاع داخلی میتونن انتخاب بشن
سلام وقتتون بخیر
ببخشید تاثیر اتش سوزی روی سازه فولادی در اباکوس قابل مدل سازی هست؟
مثلا اتش سوزی در یک دهانه سازه و تاثیر ان روی قسمت های دیگر
ممنونم
سلام
تأثیر این موضوع در قالب یک تحلیل حرارتی قابل بررسی خواهد بود
موفق باشید . . .
با سلام و احترام
ببخشید استاد عزیز بنده در این مثال با خطای زیر مواجه می شوم. راهنمایی شما باعث امتنان خاطر خواهد شد. با تشکر
Degree of freedom 11 and at least one of degrees of freedom 1 thru 6 must be active in the model
سلام
تغییری در المانهای پیش فرض داده اید؟
با سلام
تشکر از شما برای آموزش خوبی که قرار دادید.
لطفا اگه مقاله ای در مورد همین موضوع دارید،لینک دانلودش رو قرار بدید.
ممنون
سلام
ممنون از شما
میتونید در سایتهای مربوطه سرچ کنید؛ ممکنه کار مشابه انجام شده باشه
سلام میشه لطف کنید فایل inp مدل هندسی مساله رو قرار بدید چون ورژن اباکوس من فایلی رو که گذاشتین باز نمیکنه
سلام
در اولین فرصت فایل inp تحلیل روی سایت قرار خواهد گرفت
موفق باشید . . .
فایل inp تحلیل انتقال حرارت در ترمز دیسکی توسط آباکوس برای دانلود قرار داده شد
موفق باشید . . .
خیلی متشکر از جناب سروری
موفق باشید
سلام آقای مهندس. بنده بعد از اینکه تحلیل حرارتی رو انجام دادم٬ و تمام کانتورها را مشاهده گردم فایل را بدون هیچ ایرادی یا خطایی ذخیره کردم٬ متاسفانه فیل های odb در پوشه ای که سیو کردم نبود٬ فایل های odb رو برای ادامه کارم لازم دارم٬ اون فایل ها کجا ممکنه رفته باشه ؟ یا چرا نمایش داده نمیشه؟
تشکر
سلام
فایلهای odb به شکل پیش فرض در پوشه work directory شما ذخیره میشه
اگر تنظیمات پیش فرض نصب را عوض نکرده باشید این پوشه C:\Temp خواهد بود
سلام خدمت جناب آقای سروری و دیگر همکاران ضمن عرض تشکر به خاطر راهنمایی های شما و وب سایت فوق العاده تان میخواستم سوالی را مطرح کنم و آن اینکه:
بنده در تحلیلی که در رابطه با ترمز انجام میدهم قرار است که تحلیل را در مدت زمان 1,6 ثانیه و در در حال ترمز انجام بدهم و این تحلیل بسیار طولانی می شود آیا ممکن است که برای کوتاه کردن زمان تحلیل مدت زمان کمتری را مد نظر قرار دهم و پاسخ صحیحی بگیرم?
و سوال دوم اینکه در بخش ماژول لود شما فرموده اید که عدد ۱۰ را وارد کنیم علت چیست? در محاسبات اینجانب میزان انرژی کلی ناشی از ترمز برابر است با ۹۶۰ کیلوژول . چه فشاری را باید در این کادر وارد کنم? آیا باید این فشار را بر سطحی که با لنت تماس برقرار میکند تقسیم کنم و یا اینکه بر سطح لنت ?
با تشکر
سلام
زمان در حلگر Explicit معنای واقعی خودش را داره؛ یعنی هر مقداری که تحلیلتون طول میکشه همان واحد زمانی هم باید لحاظ کنید
تعریف فشار هم همان تعریف متداول است: نیرو بر سطح!
شما مثلا تعیین میکنید که چند نیوتن نیرو قرار باید به سطح لنت اعمال بشه؛ با داشتن مقدار نیرو و مساحت لنت ورودی شما در قالب فشار تعیین خواهد شد
موفق باشید . . .
سلام مهندس
بنده در خصوص انرژی حرارتی ایجاد شده(heat generation) در مواد مطالعه انجام دادم، به مشکلی بنام سابروتین HETVAL برخورد کردم، آیا مثالی در این خصوص ملاحظه نموده اید؟ در صورت ملاحظه ممنون میشم راهنمایی بیشتر بفرمایید.
سلام
میتونید در Documentation ساختار کلی و پارامترهای مربوط به سابروتین را ملاحظه کنید
سلام و با تشکر از توضیحات شما
سوال بنده این است که آیا در بخش سرعت چرخشی باید تعداد دور در دقیقه را وارد کرد یا در ثانیه? چون در توضیحات این مثال rpm نوشته شده است
تشکر
سلام و ممنون از حسن توجهتون
100 رادیان بر ثانیه (به واحد عکس هم توجه کنید rad/s نوشته شده)
واحد در متن هم که اشتباها درج شده بود اصلاح شد، ممنون از تذکرتون
موفق باشید . . .
سلام من یک پروژه ای دارم به نام لیزر فرمینگ که شار حرارتی بر یک ورق تابیده میشود و ورق دچار خممیشود یعنی خم میشود.من هرکاری میکنم فقط در خروجی دماها را نشان میدهد.چطور میتونم خم شدن ورق رو هم ببینم؟؟؟؟؟؟
سلام
میتونید فیلد جابجایی را انتخاب کنید و مقادیر مربوط به جابجایی روی نمونه را قرائت کنید
اگر مقادیر کوچک هستند میتونید با استفاده از یک ضریب، مقدار خروجی را به شکل اغراق شده مشاهده کنید ( از مسیر Options ➨ common در منوی اصلی ماژول Visualization اقدام کنید، در پنجره باز شده در زبانه Basic و قسمت Deformation scale factor عدد دلخواهتون را وارد کنید)
با عرض سلام خدمت دست اندرکاران سایت ساعت و جناب آقای سروری خدمت شما عرض کنم که بنده در حال تحلیل فرایند ترمز در ماشین آلات صنعتی توسط لنت و دیسک هستم .این تحلیل را باید در دو مرحله محاسباتی و شبیه سازی انجام میدادم .در مرحله محاسباتی دمای حداکثر دیسک بعد از مدت زمان مشخص ترمز , برابر با ۱۶۰ درجه سانتیگراد می باشد اما وقتی که در آباکوس تمامی مشخصات را طراحی ها را و اعمال بار شرایط مرزی نوع حل و دیگر پارامترها را به دقت تعیین می کنم دیسک به مرحله اعوجاج و تغییر فرم شدید رسیده و دمای بسیار بالاتر از حد قابل انتظار و تجربه شده را از خود نشان می دهد. قابل ذکر است که در ابتدا آن جایی که بنده سرعت اولیه دیسک را ز روی اشتباه به صورت تعداد دور در ثانیه وارد کردم ,محاسبات همانند انتظار از آب درآمد اما پس از آنکه ورودی را اصلاح کردم و سرعت را بر حسب سرعت زاویه ای در ثانیه ن نوشتم ,تمامی تحلیل به گونه ای دیگر در آمد .حال سوال من از شما بزرگواران این است که به نظر شما این مشکل ناشی از چه چیزهایی میتواند باشد و یا اینکه چه راه کاری میتوان اندیشید?
لازم است ذکر کنم که بنده لنت را به صورت نیمه صحیح وارد کردم و برای مثال ضریب الاستیک آن را شبیه لنت های دیگر در دیگر مدل ها وارد کردم .با توجه به اینکه تحلیل بر روی دیسک متمرکز است آیا میتواند این هم بخشی از مشکل باشد?
سلام
میتونید واحدهای مربوط به متریال و بار را بررسی کنید که ناهماهنگی وجود نداشته باشه
ضریب اصطکاک هم پارامتر مؤثری است اما رنج تغییر آن شاید تفاوت محسوسی برای شما ایجاد نکنه، باز هم میتونید امتحان کنید
با عرض سلام و تشکر ,
پیرو سوال دیروز , بنده توصیه های شمارا مد نظر قرار دادم وخطا را در آن بخش مشاهده نکردم اما متوجه موضوع دیگری شدم و آن اینکه بنده فشار وارده بر لنت را تقریبن به صفر نزدیک کردم اما عجیب اینکه اگرچه دمای دیسک هیچ تغییری نکرد اما در اثر این چرخش با سرعت زیاد ,دیسک تغییر فرم پیدا کرد و به این دلیل تحلیل نیمه کاره با خطا مواجه شد .
علت این موضوع چه میتواند باشد ?
تشکر از لطف شما عزیزان
سلام
چیز عجیبی نیست، در اثر دوران centrifugal force ایجاد میشه و قاعدتاً میتونه روی رفتار قطعه تأثیرگذار باشه
شرایط مرزی و عدم هماهنگی در واحدها محتمل ترین گزینه ها برای بررسی هستند ولی بدون دیدن مسئله نمیشه نظر دقیق داد
موفق باشید
تشکر
آیا لازم است که مسئله را طرح کنم?
من طراحی قطعه را در مقیاس متر انجام داده ام آیا درست است که چگالی در کیلوگرم بر متر مکعب و ضریب الاستیسیته در واحد پاسکال و هدایت گرمایی در واحد وات بر متر کلوین و دمای محیط سانتی گراد و ظرفیت گرمایی در ژول کیلوگرم کلوین می باشد?
و سرعت زاویه ای برابر با ۲۴۰ رادیان در ثانیه می باشد چون که دیسک در ابتدا ۲۲۹۲ دور در دقیقه می چرخد .
واحدها مشکلی نداره
شرایط مرزی را هم بررسی کنید
اگر همه شرایط شبیه سازی به درستی در نظر گرفته شده باشه نتایج نباید خیلی با واقعیت فرق داشته باشه، واقعاً نمیشه بدون دیدن مسئله نظر دقیقی داد
با سلام
من یه مدل دارم که در واقع دو صفحه هستند که با تعدادی ستون به هم متصل شدند.(سه جنس مختلف)
یک طرف رو ناگهان سرد میکنیم(از دمای اتاق به منفی 150) و در اثر اختلاف در CTE توشون تنش به وجود میاد.
چندتا سوال داشتم خدمتتون
1- تو حالت steady state میشه کاری کرد که دما کم کم به 150- برسه؟
2- اینکه تو قسمت حل گر تیک در نظر گرفتن اثرات خزش رو میزنیم چه تاثیری داره در حل؟
3- تو حالت transient مقدار بیشینه ی تغییرات دما توی بخش step به چه معناست؟
خیلی ممنون از لطفتون
سلام
1- جواب سؤالتون در مفهوم انتقال حرارت حالت پایا و انتقال حرارت گذرا نهفته؛ پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید
افزایش یا کاهش تدریجی دما در کدام دسته قرار میگیره؟
2- واضحه، زمانی که در یک مسئله تنش ثابت داشته باشید و دما افزاینده باشه با گذشت زمان باید اثرات خزش را هم در نظر بگیرید
3- اگر حالت Automatic را در حلگر انتخاب کنید باید Max. allowable temperature change per increment را نیز در نظر بگیرید؛ آباکوس time step را به نحوی مقید میکنه که در حین حل در هیچ گره ای دما از این مقدار بیشتر افزایش پیدا نکنه (بجز گره هایی که درجه آزادی حرارتی آنها مقید شده باشد)
سلام، واحدهای conductivity و specific heat این مسئله اشتباه نیست به نظرتون؟
j=N.m=1000 N.mm
W=J/s=1000 N.mm/s
سلام
خیر
با سلام خدمت شما عزیزان سوالی داشتم و آن اینکه در تحلیل ترمز و دیسک بعد از اینکه همه ماژول ها به صورت صحیح تنظیم گردیده است در پایان و در جاب به هنگامی که تحلیل و شبیه سازی قابل رویت است دیسک می چرخد لنت بر روی دیسک ضربه زده و فشار میآورد و در واقع همه چیز ظاهرا بدون مشکل پیش می رود اما دمای دیسک ولنت هیچ تغییری نمی کند تا پایان تحلیل .
البته لازم به ذکر است که بنده کل دیسک را به رفرنس پوینت وصل کرده ام و در واقع کل دیسک بنده ریجید شده است.
علت چه ها میتواند باشد منتظر راهنمایی شما هستم
باتشکر
?
دوست عزیز شما یک تحلیل انجام داده اید که چندین ریزه کاری داره
من که در جریان روند مدلسازی شما قرار ندارم که بخواهم نظری بدهم که الان علامت سؤال بذارید
تأیید کردم که سایر دوستان اگر خواستن پاسخ بدهند
اصولاً عادت ندارم از روی 4 خط نوشته نظر بدهم که چی درسته چی غلط
سلام آقای مهندس سروری
سوالم در خصوص قیدی که در مرکز دیسک و بصورت ENCASTRE قرار دادین اینه که با چرخش دیسک در تناقض نیست؟!!
ممنون
سلام
مگه نقطه وسط حرکتی داره که حالا تناقض ایجاد بشه؟!
فرض کنید یک سیم از اون نقطه رد کرده اید و کل مجموعه دیسک با یک سرعت دورانی دلخواه حول اون سیم ثابت (یا به شکل بهتر محور دوران) چرخش داره
تناقضی نداره
سلام
ببخشید تو این مسئله ست DISK-1.SET-VELOCITY چی تعریف شده؟ (در inp نیست و ورژن آباکوس من چون پایینه cae باز نمیکنه)
و اینکه اگر بخوایم یه قطعه در فضا حول یک محور فرضی به میزان مشخص یا تا سرعت مشخصی بچرخه set و load چی باید باشه؟
سلام
* کل مجموعه دیسک
** همین مثال بالا چرخش حول یک محوره؛ الگو برداری کنید
ممنون از پاسختون
آخه اگر بخوایم سرعت تا یه مقدار مشخصی افزایش پیدا کنه یا با وجود نیروها ثابت بمونه از Predefined field نمیشه استفاده کرد. تو BC هم وقتی ست مورد نظر یک جسم دیفرمبل هست، جسم حرکت نمیکنه.
نباید هم حرکت کنه !
وقتی درجه آزادی دوران برای المان وجود نداره پس عملاً شما چرخشی در خروجی مشاهده نمیکنید
راه حل این کار به این شکله که شما باید یک Reference Point تعریف کنید؛ RP را به یک نقطه از سطح Tie کنید و بعد سرعت دورانی را به RP اعمال کنید
سلام اقای سروری
مساله ای که من دارم روش کار میکنم جوشکاری همزن اصطکاکی هستش. ینی توش انتقال حرارت خیلی مهمه و دما یا چند صد درجه بالا میره و به نمونه تو اون بخش به حالت خمیری در میاد. اما من وقتی نوع مش رو از حالت تنشی به حالت کوپل دما-جابجایی تغییر میدم و submit l میکنم برنامه یهو بسته میشه. ولی اگه فقط حالت تنشی رو بررسی کنم برنامه تا یه بخشی جلو میره . بنظرتون مشکل از کجاس؟ من واسه اینکه تو تحلیلم انتقال حرارت رو دخالت بدم باید چیکار کنم با این وضع.
البته این نکته رو هم بگم که اگه رو حالت fully integrated باشه این ارور زیر رو میده ولی اگه reduce integration بذارم برنامه ران نمیشه و بسته میشه .
Adaptive meshing is not supported for fully integrated elements. Domain name: assembly_set-vasat
Abaqus/Explicit Packager exited with an error – Please see the status file for possible error messages if the file exists..
راستی اگه مثالی تو آباکوس دایکیومنت یا هر جای دیگه ای هست که به مساله ی من شبیه باشه ممنون میشم که راهنمایی کنین تا برم بررسیش کنم.
سلام
بدون دیدن مسئله نظری ندارم
ممنون اقای سروری
حق با شماست بدون دیدن مساله نظر دادن خیلی سخته.
با سلام
من یه شکل سه بعدی دارم که از کلا wire هست میخوام براش یک دمای خاص تعریف کنم.
اما اخطار میده.چکار باید بکنم؟
سلام
من الان باید متن خطا را حدس بزنم؟!
حداقل متن خطا را بنویسید
در ضمن لطف کنید یک سؤال را دوبار نپرسید؛ سپاس
ببخشید.واقعا معذرت.
متن خطا اینه:
the selected region contains ambiguous regions, shells in a two -dimensional model, wires in axisymmetric model or reference points selected in combination with other region types.temperature can not be used with these configuratons.please reselecte the region.
مشکل از ناحیه ای است که انتخاب میکنید
ناحیه انتخابی شما نباید از بین مواردی که ذکر شده باشه :shells in a two -dimensional model, wires in axisymmetric model or reference points selected in combination with other region types