هدف آموزش: در این آموزش شما با نحوه تعریف ضریب اصطکاک در آباکوس، تولید حرارت بر اثر اصطکاک در آباکوس، نحوه تعریف سرعت دورانی در آباکوس، ثبت خروجی در حوزه زمان در آباکوس و تحلیل ترمز دیسکی در آباکوس آشنا خواهید شد.
صورت مسأله تحلیل ترمز دیسکی در آباکوس
ترمزهای دیسکی به دستهای از ترمزها اطلاق میشود که در آن پدها یا لنتهای ترمز به کمک یک پیستون تعبیه شده در مجموعه، بر دو طرف دیسک متصل به چرخ یا اکسل فشار وارد میکند و در اثر اصطکاک ایجاد شده بین قطعات، عمل ترمزگیری و توقف انجام میشود. اصطکاک بین پد یا لنت و دیسک سبب تولید حرارت در مجموعه میشود که با افزایش چشمگیر دما عملکرد ترمز را تحت تأثیر قرار میدهد (آشنایی با ترمزهای دیسکی).
این تمرین آموزشی آباکوس به شما کمک خواهد کرد تا اثرات اصطکاک و نحوه مدلسازی اثرات این پدیده در Abaqus را شبیهسازی کنید. در این مثال، یک ترمز دیسکی با سرعت دورانی اولیه با یک لنت یا پد تماس پیدا میکند. نیروی اصطکاک سبب میشود تا انرژی جنبشی دورانی دیسک به حرارت تبدیل شده و دمای دیسک افزایش یابد.
در گام اول به دانلود فایل مدل مسئله که با فرمت آباکوس 6.14 تهیه شده بپردازید. توجه داشته باشید فایل زیر حاوی هندسه مونتاژ شده هر دو قطعه دیسک و لنت به همراه شبکهبندی اجزای محدود است. از اینرو نیازی به مراجعه به ماژول Mesh و شبکهبندی قطعات نخواهید داشت. همچنین از آنجایی که مسئله در راستای ضخامت دیسک دارای تقارن است (مطابق توضیحات بالا، لنت از هر دو سو دیسک را تحت فشار قرار میدهد) از مدل ½ برای تحلیل استفاده شده است.
- ◄ حوزه کاربرد: مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو
- ◄ اطلاعات بیشتر: Simuleon.com، www.3ds.com
- ◄ تذکر: دانلود فایل cae و inp مسئله تحلیل ترمز دیسکی در آباکوس از لینک زیر:
حل مسئله تحلیل ترمز دیسکی در Abaqus
با کلیک بر روی فایل بالا، روند مدلسازی مسئله در آباکوس را آغاز نمایید. همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، فایل cae مورد نظر حاوی هندسه هر دو قطعه دیسک و پد (لنت) است. از اینرو میتوانید بدون ایجاد تغییر در ماژول Part به ماژول Property وارد شوید.
تعریف خواص ماده و سطح مقطع در ماژول Property
در این مسئله فرض میکنیم هر دو قطعه دیسک و پد از جنس آلومینیوم و با خواص یکسان باشد. از آنجایی که قصد تحلیل انتقال حرارت در اثر اصطکاک مجموعه را نیز داریم باید خواص حرارتی آلومینیوم را نیز وارد نماییم. مطابق راهنمای تصویری زیر به شکل گام به گام به تعریف خواص مورد نظر بپردازید. در هر شکل مسیر تعریف کمیت و واحد مورد نظر (واحدها و درجات آزادی در آباکوس) برای آن درج شده است.
-
تعریف خواص الاستیک آلومینیوم در آباکوس
-
تعریف ضریب هدایت حرارتی Al در آباکوس
-
تعریف گرمای ویژه Al در آباکوس
-
تعریف چگالی آلومینیوم در آباکوس
با انجام گامهای فوق، در نهایت شکلی مانند زیر مشاهده خواهید کرد.
در ادامه، مطابق تصویر زیر در ماژول Property آباکوس سطح مقطعی از نوع Solid همگن (Homogeneous) ایجاد کرده و به هر دو قطعه اختصاص دهید.
از آنجایی که هندسه هر دو قطعه در مختصات صحیح ترسیم شده، میتوانید بدون تغییر خاصی در ماژول Assembly به بررسی کلی مجموعه بپردازید و برای ادامه حل وارد ماژول Step شوید.
انتخاب حلگر در ماژول Step
با توجه به ماهیت دینامیکی مسئله باید از حلگر دینامیک مناسب در حل مسئله استفاده کنیم. همچنین از آنجایی که قصد در نظر گرفتن تولید حرارت ناشی از اصطکاک در این مثال را داریم، حلگر انتخاب شده باید قابلیت تحلیل این پدیده را نیز داشته باشد. از اینرو، مطابق شکل زیر به تعریف حلگر Dynamic, Temo-Disp, Explicit با زمان 0.1 s بپردازید.
همچنین در بخش Field Output مانند شکل زیر، خروجیهای دمایی مورد نظرتان را برای ثبت، فعال نمایید (آشنایی با تعیین پارامترهای خروجی در آباکوس).
تعریف شرایط اولیه و مرزی در ماژول Load
در ادامه حل، وارد ماژول Load شوید و مطابق مراحل تصویری زیر، گام به گام به تعریف شرایط اولیه و مرزی برای مجموعه دیسک و لنت بپردازید.
-
تعریف تقارن در راستای محور z مطابق توضیحات بالا
مانند شکل زیر، سطج پشتی دیسک را انتخاب و قید Symmetry در راستای محور z را اعمال کنید( پس از انتخاب سطح مورد نظر، در پنجره باز شده گزینه ZSYYM را انتخاب نمایید):
-
ثابت کردن مرکز دیسک برای دوران
هر دو نقطه موجود در مرکز دیسک (صفحه جلویی و پشتی) را انتخاب کرده و مانند شکل زیر به تعریف قید Encastre برای آن بپردازید:
-
مقید کردن پد یا لنت
مطابق راهنمای تصویری زیر، سطح رویی پد را انتخاب و درجات آزادی U1 و U2 را فیکس کنید.
-
اعمال فشار به سطح لنت (فشار ناشی از نیروی ترمز)
در ادامه، با هدف وارد کردن فشار بر سطح رویی لنت، گزینه Pressure را انتخاب کرده و در پنجره باز شده مقدار 10 را وارد نمایید. از آنجایی که حلگر Explicit را برای تحلیل انتخاب کردهاید، نیاز دارید تا Amplitude مناسبی برای مسئله تعریف نمایید. میتوانید در این قسمت Amp-1 را که به شکل پیش فرض در فایل cae تعبیه شده به آباکوس معرفی کنید.
-
تعریف دمای اولیه مجموعه ترمز دیسکی
برای تعریف دمای اولیه در مجموعه دیسک و لنت از Predefined Field استفاده خواهیم کرد. پیشتر و در پستی جداگانه به معرفی مفهوم Predefined Field و نحوه اعمال آن در آباکوس پرداختهایم (آشنایی با Predefined Field در آباکوس). دمای مجموعه دیسک و لنت برابر 20 درجه سانتیگراد فرض شده است.
-
تعریف سرعت اولیه دوران برای دیسک
مطابق توضیحات مندرج در صورت مسئله، دیسکهای ترمز به مجموعه چرخ یا اکسلها متصل است؛ از اینرو دیسک با سرعتی مطابق سرعت دورانی چرخ در حال دوران است. لذا برای اعمال سرعت اولیه به دیسک، مطابق شکل زیر از گزینه Predefined Field استفاده و مقدار سرعت دورانی 100 رادیان بر ثانیه حول محور z را وارد کنید. توجه داشته باشید برای ناحیه اعمال سرعت، باید Set از پیش تعریف شده در فایل cae با نام DISK-1.SET-VELOCITY را انتخاب نمایید (آشنایی با مفهوم Set در آباکوس)
تعریف خواص تماس در ماژول Interaction
-
تعریف خواص تماسی
حال میتوانید برای تعریف خواص تماسی و همچنین مشخص کردن سطوح درگیر وارد ماژول Interaction شوید. در ابتدا مانند شکل زیر، خواص مماسی و نرمال تماس را تعیین نمایید:
در ادامه، با هدف در نظر گرفتن تولید حرارت در اثر اصطکاک و از مسیر Thermal → Heat Generation در پنجره باز شده، بدون تغییر پیشفرضها به تعریف این موضوع بپردازید.
-
تعریف سطوح درگیر و نوع تماس
با توجه به نوع مسئله، یک تماس Surface-to-Surface تعریف کرده و مطابق تصاویر زیر، سطح رویی دیسک را بهعنوان Master و سطح پشتی پد یا لنت را بهعنوان Slave در نظر بگیرید.
با انجام مراحل فوق، عملاً مسئله برای حل توسط آباکوس آماده شده است. برای محک زدن پایداری آخرین نسخه از نرمافزار آباکوس، تصمیم گرفته شد که این مسئله با نسخه آباکوس 2017 حل شود (آموزش نصب آباکوس 2017).
ثبت نمودارهای خروجی از تحلیل
پیشنیازها: آموزش رسم نمودار در آباکوس
-
نمودار سرعت – زمان در لبه دیسک
یکی از جذابترین نتایج این تحلیل، مدت زمان توقف کامل دیسک در اثر نیروی ترمزی اعمالی به لنت است. از اینرو برای یکی از نقاط لبه دیسک، نمودار سرعت بر حسب زمان رسم شده که در تصویر زیر مشاهده میکنید:
بهعنوان یک تمرین میتوانید ضریب اصطکاک تعریف شده در گامهای قبل را افزایش یا کاهش دهید و زمان توقف دیسک را مشاهده کنید. تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
-
نمودار دما – زمان برای سطح لنت
همچنین با توجه به ثبت نتایج دمایی در تحلیل و لحاظ کردن اثرات تولید حرارت اصطکاکی، میتوان نمودار دما – زمان را برای یک نقطه از سطح لنت ترمز رسم کرد. نمودار مورد نظر برای این تحلیل نیز در شکل زیر نشان داده شده است.
-
کانتور حرارتی در تحلیل ترمز دیسکی توسط آباکوس
انیمیشن زیر کانتور دمایی در تحلیل انتقال حرارت بر اثر اصطکاک در ترمز دیسکی توسط آباکوس را نشان میدهد (این تحلیل با ضریب اصطکاک 0.03 انجام شده است؛ به نمودار دما – زمان فوق و کانتور زیر دقت کنید تا فرآیند کاهش دما را درک کنید).
سلام مهندس ،خسته نباشید.ببخشید مهندس من یه قطعه تقریبا پیچیده دارم پراز سوراخه حالا وقتی وارد ماژول مش بندی میشم قطعه نارنجی میشه،من نوع مش وtedکردم وازنوعfreeکه قطعه صورتی شد ومش رو ریختم،میخوام ببینم این کار ایرادی داره یا نه چون واقعا به هیچ وجه پارتیشن بندی نمیشه کرد پراز سوراخ های پشت هم هست که با یه زاویه پشت هم چیده شدند و یک سری ادوات دیگرم قاطیشه حالا راه کاری هست مهندس خدا خیرت بده…..ممنون
سلام
یک راه اینه که کلاً مش زنی را با نرم افزارهای دیگری مثل هایپرمش، NX و . . . انجام بدهید
اما با آباکوس در قطعات پیچیده باید از المانهای هرمی استفاده کنید، باید دقت داشته باشید با توجه به فرمول بندی که این المانها داره نمیتونید سایز درشتی برای شبکه انتخاب کنید؛ مش باید ریز باشه
خیلی ممنون مهندس،درکل من یک دیسک ولنت تقریبا ساده طراحی کردم اما متقارن نیست شبیه همین دیسک های واقعی وکمی ساده تر است بعد تحلیل رو روش انجام میدم با تایم 0.001 که سریع نتیجه میده وکامل میشه اما تو نمایش اصلا دیسک نمیچرخه و دما بین لنت دیسک ایجاد میشه ینی زیر لنت وروی دیسک اما دیسک هیچ چرخشی نمیکنه که دما روی قسمت های مختلف دیسک هم مشاهده بشه فقط زیر لنت تشکیل میشه ..ما سرعت دوران رو مقداری افزایش دادیم تغییر رنگ یک مقدار از زیرلنت خارج شد اما با افزایش دوباره سرعت دیگه هیچ اتفاقی نیافتاد آیا بخاطر تایم پریود کم است؟حالا هم تایم پریود رو افزایش میدم میلا 1در نظر میگیرم که طی یک ثانیه ترمزی ندارم نشون بده 6ساعته که در حال raningمونده وخیلی زمان میبره راهی هست که باهمین مشخصات سیستم خودم بتونم قبلjobگرفتن تمام تمرکز کامپیوتر رو روی این تحلیل متمرکز کنم تا سریع انجام بده؟سپاس فراوان بابت جوابای باحوصلتون?
سرعت زاویه ای را که دارید؛ در زمان step ضرب کنید ببینید چند درجه دوران باید داشته باشه در نتایج
به نظر میرسه عدد مربوط به time برای استپ شما خیلی کم باشه
طبیعتاً زمان که بالا بره مدت تحلیل هم طولانی تر میشه
میتونید از mass scale استفاده کنید
ممنون مهندس فقط الان خواص لنت ترمز درواقعیت از مواد کامپوزیتی تشکیل شده ودیسک ترمز هم از چدن خاکستری یا فولاد یا بیشتر جنس هایی که ترکیبی یا همون آلیاژی هستند تشکیل شده،من از کجا میتونم خواصی که تونرم افزار نیاز دارم که تو بخشpropertyوارد کنم،رو ازکجا باید بیارم کتابی یا جایی هست که بشه انواع جنس هارو خواصشو پیدا کردکه بشه صرفا تو نرم افزار وارد کرد……..ودیگه اینکه مهندس من در یک فیلم آموزشی دیدم که موقع رسم قطعهApporxi..sizeرو یک تعریف کرد بجای 200وگفت ابعادمون متریک میخوایم باشه و20میلی متر رو اینجوری0.020وارد کرد وگفت خواص وجنس ماده رو بر حسب متریک میدیم آیا این کار درسته مهندس..تشکر
دوست عزیز قبلاً هم این سؤال را مطرح کردید و در اینجا به شما پاسخ داده شد:
https://umec.ir/thermal-stress-analysis-in-abaqus/comment-page-1/#comment-8005
approximate size فقط یک معیار برای نمایش صفحه ترسیمی شماست؛ طراحی متریک بوده پس 20 میلی متر را 0.02 در نظر گرفته
اصلاً ربطی به approximate size نداره
مهندس من تمام مراحلو انجام دادم ولی به جواب آخر شما نرسیدم
لطفا فایل کامل رو هم قرار بدین تا بتونم مشکلم رو پیدا کنم.
تمامی مراحل به شکل واضح و با تصاویر گویا و شفاف شرح داده شده
نکته خاص دیگه ای نداره
مطابق روند و مقررات داخلی سایت، فایل تحلیل قرار نمیگیره
سلام. قبل از هر چیز ازشما تشکر میکنم بابت این آموزش عالی
من از فایل cae شما استفاده کردم و تمام مراحل رو مطابق دستورات بالا انجام دادم ولی نتایج مطابق اون چیزی که شما ارائه دادید نمیشه؟ امکانش هست از یه طریقی فایل کامل یا نتایج رو براتون بفرستم تا بررسی بفرمایید؟
پیشاپیش از لطفتون ممنونم
سلام و ممنون از توجه شما
بدلیل مشغله کاری، وقتی برای بررسی فایل دوستان ندارم
موفق باشید
سلام
من یک شبیه سازی کشش عمیق داغ بدون ورقگیر انجام دادم که ورق فولادی با دمای ٧٠٠ درجه و سنبه و ماتریس با دمای ثابت ۵٠ درجه میباشد ، زمان حل را ٨ ثانیه در نظر گرفتم . مشاهده میشود که دمای ورق ابتدا افت میکند اما بعد از گذشت ٠.۵ ثانیه از اغاز فرایند شروع به بالا رفتن میکند و در بعضی نقاط به بالای ١٠٠٠ درجه میرسد .
بنظرشما علت این مشکل چیست ؟
با احترام
سلام
باور بفرمایید با دو خط توضیح صورت مسئله نمیشه در مورد بحثی که اشاره کردید نظر داد
مدل هندسی، شرایط مرزی، خواص مکانیکی و حرارتی، استپ حل، بارگذاری؛ کدامیک از این موارد را میشه بدون دیدن مدل و درک کامل مسئله نظر داد؟
سلام وقت به خیر مهندس
نرم افزار من ورژن قدیمی هست و هیچ کدوم از این فایل ها رو نمیخونه من خودم هندسه شکل رو ترسیم کردم و تمام خواص و مراحل را شبیه توضیحات جلو رفتم و در آخر خروجی هم کاملا شبیه خروجی بالا بیرون آمد تا اینجا همه چی اوکی هست _ مشکل اینجاست که در کادر دما _ دمای نشان داده شده خیلی بالا میرود _ و حتی دما به 1000 درجه میرسد _ بنده ضریب اصطکاک را هم 0.03 در نظر گرفتم _طبق کانتور بالا دما باید حداکثر 50 درجه باشد. مشکل کجاست مهندس جان _میشه کمک کنین لطفا
سلام
از برابری واحدهای هندسه و خواص مکانیکی/ حرارتی و همچنین سرعت اعمالی به دیسک اطمینان حاصل کنید
سلام و عرض ادب و احترام
اگه در مسئله ترمز دیسکی، هدف تعیین میزان سایش دیسک باشد، چه پارامتری را در خروجی حل باید مورد توجه قرار داد؟ آیا روش حل متفاوت از مراحل ارائه شده در این آموزش هست؟
بی نهایت ممنونم
سلام
میتونید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید، فکر میکنم کمک میکنه بهتون:
http://downloads.hindawi.com/journals/amse/2013/872972.pdf
با سلام و احترام
مشابه مثال آموزشی, در شبیه سازی جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی به دلیل اینکه انتقال حرارت در اثر اصطکاک صورت میگیرد از حلگر dynamic-Temp-Disp-Explicit استفاده کردم. با وجود فعال کردن گزینه های Temp و NT11 در نتایج این کانتورها دمای ثابت اتاق را نشان می دهند و تغییر نمی کنند. ممنون میشم برای حل مشکل راهنمایی بفرمایید.
سلام
بدون دیدن مسئله و مراحل مدلسازی نمیشه نظر دقیقی داد
امکانش هست فایل رو برای شما ارسال کنم؟ ابزار بصورت صلب و ورقها بصورت deformable-solid مدل شده اند. خواص ضریب رسانش حرارتی و گرمای ویژه تعریف شده است. در سه استپ ابزار ابتدا روی ورق قرار میگیرد، حرکت دورانی و سپس حرکت خطی دارد و به دلیل انتقال حرارت در اثر اصطکاک جوشکاری صورت میگیرد. برای تماس نیز General contact تعریف شده است. آیا در ماژول اینتراکشن باید خاصیت مربوط به تبدیل کار اصطکاک به گرما را تعریف کرد؟
متأسفانه وقتی برای بررسی ندارم
با سلام
ریتاردر ترمزها در ماشین های سنگین را می توان به اینصورت انالیز کرد؟
با تشکر
سلام
بله، اصول آنالیز به همین شکل است؛ البته قطعاً نیاز به تغییرات دارید ولی میتونید با ترکیب مثالهای مختلف الگوبرداری کنید
سلام
ممنون از آموزش عالیتون
یه سوالی داشتم
من وقتی run می گیرم میگه شما ویژگی های دمایی pad رو ندادید و خب البته درست هم هست
مطابق آموزشتون چنین مشخصه ای برای pad تعریف نشده
چه خواص حرارتی باید برای pad در نظر بگیریم؟
پیشاپیش ممنون از راهماییتون
سلام
در متن هم اشاره شده اگر دقت بفرمایید:
“مطابق تصویر زیر در ماژول Property آباکوس سطح مقطعی از نوع Solid همگن (Homogeneous) ایجاد کرده و به هر دو قطعه اختصاص دهید”
هر دو قطعه خواص یکسانی دارند
اگر قصد دارید متریال دیگه ای برای پد اختصاص بدید باید مثل همین ماده عمل کنید
بله حق با شماست
توی این زمینه مشکلم حل شد ممنون از پاسخگوییتون
فقط یه سوال دیگه
من تمامی مراحل رو مشابه شما انجام دادم
تقریبا همه اعدادم هم شبیه شما شد
اما توی کانتور های دیسک نتایجم یکم با شما متفاوته
به این صورت که دمای سطح دیسک مث تحلیل شما خیلی بالا نمیره و فقط کمی از ناحیه پشت pad اونم به میزان کم دماش میره بالا
ممنون میشم در این زمینه هم راهنماییم کنید
میتونید با تنظیمات رنج کانتور برای تعیین عدد سقف بازی کنید
من توی پروژهام یک جرم 500 کیلویی دارم که روی یک صفحه کلمپ شده و صفحه هم با تعدادی پیچ به یک گیربکس مقید شده و داره با سرعت 5rpm میچرخه جنس صفحه ای که جرمم روی اون قرار داره الومینیومی هست میخواستم نیروی وارده بر صفحه آلومینیومی و پیچ ها رو موقع ترمز گیربکس که با یک شتاب مشخص انجام میشه رو تحلیل کنم تا از انتخاب پیچ ها و ضخامت صحفه مطمئن بشم واسه حل مسئله یک رفرنس پوینت تعریف کردم و جرم رو بهش نسبت دادم و رفرنس پوینت رو به صفحه کوپل کردم و در گام initial سرعت دوران اولیه رو در قسمت predefined load سرعت اولیه ام رو تعریف کرم ولی نمیدونم چطور باید استپ ترمز با شتاب مشخص رو شبیه سازی کنم کسی میتونه کمکم کنه من توی آباکوس تازه کارم فقط فیلم های آموزشی رو از همین سایت خریداری کردم و گوش دادم ممنون
برای تعریف شتاب مشخص بر جسم میتونید از ماژول load گزینه acceleration/angular acceleration را انتخاب کنید
این دیسک با این مشخصات مدل نمیشه. مخصوصا اون قسمتش که مرکز دیسک و درجه ازادیشو میبندیم خیلی بی معنیه . باید دیسک rigid در نظر بگیریم تا دوران دیسک و ببینیم
هر جور فکر میکنید درسته مدل کنید
سلام وقت شما بخیر
ببخشید سوالی برام پیش اومده که به احتمال قوی مرتبط با مطالب فوق نیست، اینکه چطور میشه در محیط آباکوس به یک جسم علاوه بر پارامترهای دیگر مواد، پارامتر رطوبت نسبی هم نسبت داد؟ آیا بخش تعریف شده ای برای تعریف رطوبت نسبی که به صورت ثابت در جسم وجود دارد؟
سلام
بررسی نداشته ام
با سلام
ببخشید من قصد دارم سیستم ترمز کاسه ای رو در آباکوس تحلیل کنم این تحلیلی که توی سایتتون راجبش صحبت کردین ظاهراً از نوع دیسکی هست، خواستم بپرسم منبع خاصی موجود هست راجب تحلیل ترمز کاسه ای که به بنده معرفی کنید؟ ممنون میشم تو این زمینه اگه راهنماییم کنید چونکه اکثر مطالب راجب ترمز دیسکی هست و خیلی کم راجب تحلیل ترمز کاسه ای صحبت شده
سلام
خیر
منبع خاصی وجود نداره
سلام و درود
ببخشید استاد، وقتی به جسم سرعت خطی (velocity) تو predefind fild میدیم .. تو استپ اینیشیال فقط میشه اینکارو کرد ..اما تو استپ های بعدی بصورت N/A بصورت زرد رنگ میشه و جسم هیچ سرعتی نداره و ثابت هست، دلیلش چیه و چطور میشه سرعت بهش داد ؟
حلگر coupl temp-dis از نوع استاندارد است
خیلی ممنون از لطف تون
سلام
فلسفه predefined همینه
میتونید در شرط مرزی سرعت اعمال کنید
سلام مهندس
ایا فایل آموزشی در خصوص روش SPH هست معرفی بفرمایین.
سلام
خیر متأسفانه
سلام مهندس
برای پروژه درسیم تحلیل حرارتی جوشکاری اصطکاکی دارم سوالی که دارم اینه که در ماژول اینتراکشن برای اعمال تماس بین پین و ورق ایا باید ضریب اصطکاک رو عدد ثابتی در نظر بگیریم یا متغیر (وابسته به دما)در یک محدوده؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
سلام
ببینید شبیه سازی در دل خودش یک ساده سازی معقول هم داره؛ ولی این ساده سازی نباید به کلیت مسئله آسیب بزنه
در مسئله شما هم بخاطر افزایش دمای ناشی از اصطکاک، طبیعتاً ضریب اصطکاک متغیر با دما گزینه دقیقتری هست، در این مورد وابستگی به دما خیلی پیچیدگی خاصی به مسئله اضافه نمیکنه اما اگر دیدید مسئله خطا داد ثابت بگیرید و مجدداً چک کنید تا ببینید این موضوع منشأ خطا بوده یا خیر؛ اگر منشأ خطا نیست پس مشکلی وجود نداره