در قسمتهای قبلی از سری آموزشهای نرمافزار CATIA V5 در مجموعه Shape با محیطکاری FreeStyle آشنا شدیم (اینجا: معرفی محیط FreeStyle کتیا). آموختیم که سطوح و منحنیهای آزاد، بر خلاف سطوح و منحنیهای پارامتری، دارای ابعاد و اندازه و پارامتر کنترلکننده خاصی نیستند و با آنکه میتوان اندازه آنها را کنترل کرد، اما همه تغییرات به صورت تغییر شکلهای پویا انجام میگیرد. این تغییر شکلها عمدتاً به کمک جهتنما (Compass) انجام میگیرد. در واقع، جهتنما یکی از مهمترین ابزارهای محیط FreeStyle است. به همین منظور در این قسمت میخواهیم با نحوه استفاده تخصصی از جهتنما و جعبهابزار مرتبط با آن آشنا شویم. با ما در آموزش “استفاده از جهتنما و جعبهابزار Quick Compass Orientation در محیط FreeStyle کتیا” همراه باشید…
موارد استفاده از جهتنما در محیط FreeStyle نرمافزار کتیا
از جهتنما برای موارد زیر استفاده میشود:
- انتخاب یک صفحه یا جهت برای انجام یک عمل
- قرار دادن یک صفحه به عنوان صفحه مرجع
- انتقال و تغییر شکل یک یا چند المان
عملکرد جهتنما در محیط FreeStyle نرمافزار کتیا
در شکل زیر جهتنما را همراه با عملکرد هر یک از اجزای آن مشاهده میکنید.
با کلیک بر روی حروف x، y و z جهتنما، جهت نمایش بر صفحات yz، zx و xy منطبق میشود. برای حرکت دادن یا چرخاندن صفحه نمایش از محورها و کمانهای جهتنما استفاده کنید. با کشیدن و رها کردن جهتنما بر روی یک المان، آن المان فعال میشود. اگر المان موردنظر یک منحنی باشد جهتنما بر صفحه عمود بر منحنی در آن نقطه مستقر میشود. در صورتی که المان انتخابی یک سطح باشد جهتنما بر صفحه مماس بر سطح در آن نقطه مستقر میشود. برای حرکت دادن یا چرخاندن یک یا چند المان نیز میتوانید از محورها و کمانهای جهتنما کمک بگیرید. هنگامی که محورهای جهتنما بر محورهای اصلی مدل منطبق باشند حروف x، y و z به x|u، y|v و z|w تغییر نام میدهند و اگر این انطباق از بین برود حروف جهتنما به صورت u، v و w تغییر میکنند.
آشنایی با جعبهابزار Quick Compass Orientation در محیط FreeStyle نرمافزار کتیا
با فشار دادن کلید F5 از روی صفحه کلید، جهتنما بین حالات xy، yz و zx تغییر میکند و جعبهابزار Quick Compass Orientation فعال میشود. این جعبهابزار برای تغییر جهت بین حالات مختلف به کار میرود.
در جدول زیر عملکرد ابزارهای جعبهابزار Quick Compass Orientation توضیح داده شده است.
Flip to UV or XY, … | انتخاب یکی از جهات اصلی برای جهتنما |
Most seen plane | استقرار جهتنما بر صفحهای که بردار نرمال آن به بردار نرمال صفحه نمایش نزدیکتر است |
Set compass orientation | استقرار جهتنما بر صفحهای موجود یا صفحهای که با انتخاب سه نقطه تشکیل میشود |
Reset compass to XYZ | برگرداندن جهتنما به حالت xyz |
In model or on perch | تغییر مکان جهتنما بین مدل و محل استقرار آن در گوشه صفحه نمایش |
Create compass plane | ایجاد یک صفحه بر روی مدل منطبق بر پایه جهتنما |
Create axis system | ایجاد سیستم مختصات منطبق بر محل قرارگیری جهتنما |
Set compass to mean plane | قرار دادن جهتنما بر صفحهای که از n المان انتخاب شده در فضا به یک فاصله است |
Set compass to trace plane | قرار دادن جهتنما بر صفحهای که یک جهت آن با انتخاب دو نقطه مشخص میشود و جهت دیگر عمود بر صفحه نمایش است |
آقا ممنون تشکر انشاالله که موفق باشید
خواهش میکنم
پیروز باشید…